سایز متن   /

به گزارش کورد پاریز، “هاوژین عمر” (از لیست جماعت اسلامی) مشاور “برهم صالح” رئیس جمهور عراق در اظهاراتی گفت: «رفراندم استقلال کردستان عراق در سال ۲۰۱۷، مصیبت و فاجعه را برای کردها به ارمغان آورد». عمر در یادداشتی تحت عنوان «حکمرانان کرد در میان اربیل و بغداد» مسئولان اقلیم کردستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و به تمجید حکمرانان بغداد پرداخته و نوشت: «بخشی از حکمرانان کنونی اقلیم به ویژه آنهایی که پست‌های حساس و مهم را برای خود نگه داشته‌اند، به اندازه‌ شخصی مانند عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم فایده برای کردها نداشته‌اند. دیری نخواهید پائید که بازگشت به صفر و مصیبتی دیگر همچون نتایج رفراندم گریبان کردها را بگیرد. نباید فراموش کنیم که مسئولان احزاب کُرد عراقی به خاطر رفراندم چه فاجعه‌ای برسر کردها آوردند».

گفتنی است بعد از اصرار مسعود بارزانی (رئیس وقت اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق) برای اجرای همه‌پرسی استقلال این منطقه و جدایی آن از خاک عراق، جامعه جهانی و حتی آمریکا نیز با این اقدام غیرقانونی و تنش زا مخالفت کردند. تنها دو رژیم دیکتاتوری و جنگ‌طلب اسرائیل و سعودی و برخی کشورهای ذره‌ای حاشیه خلیج فارس از اقدام غیرقانونی بارزانی حمایت کردند تا بدین وسیله ابزار فشاری علیه ایران و ترکیه ایجاد نمایند. با برگزاری همه‌پرسی و تحریم اقلیم کردستان توسط کشورهای همسایه و دولت مرکزی عراق، بسته شدن مرزهای هوایی و زمینی این منطقه و فشار اقتصادی، مردم روز به روز بیشتر تحت فشار قرار گرفتند و انتقادات از اقدامات غیرمنطقی و غیرقانونی بارزانی و احزاب کُرد عراقی حامی استقلال، افزایش یافت.

دولت مرکزی عراق بودجه اقلیم را قطع کرد، احزاب منتقد همه‌پرسی کنترل کرکوک (شهر مهم و نفت‌خیز) را به ارتش و دولت مرکزی واگذار کردند، انتقادات از بارزانی بسیار افزایش یافت و در یک کلام، کابوس تحریم، جای رویای استقلال را گرفت. در این میان، دولت‌های همسایه به شدت به احزاب کُرد عراقی و بارزانی بی اعتماد شدند و اختلافات داخلی بسیار افزایش یافت. همچنین فساد مالی اقلیم و خاندان بارزانی سبب شد تا این نهاد نتواند حقوق کارمندان را به موقع پرداخت نماید و اعتراضات مردمی باعث بی اعتباری بارزانی شد. در نهایت عدم توانایی بارزانی برای کنترل عواقب همه پرسی و تامین امنیت مردم، حتی باعث افزایش فعالیت پ.ک.ک نیز در اقلیم شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی