سایز متن   /


یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) ضمن انتقاد شدید از حضور و تحرکات گروه جدایی طلب پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان، مقابله‌ نیروهای پیشمرگ با این حزب را منوط به‌ تصمیم دولت و ریاست اقلیم کردستان کرد. 

به‌ گزارش کوردپاریز، طی هفته‌ های اخیر تنش ها میان پ.ک.ک و اقلیم کردستان به‌ ویژه‌ پارتی شدت یافته‌ و هر یک، دیگری را به‌ خیانت و عامل نا امنی و ویرانی مناطق مرزی متهم می کند.

شامگاه پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۸، جنگنده های ارتش ترکیه با هدف قرار دادن خودروی شهروندان غیرنظامی موجب جان باختن ۴ شهروند و مجروح شدن ۵ تن دیگر شدند، این حمله‌ موجب تشدید تنش در روابط پارتی و پ.ک.ک شد.

پیش تر پ.ک.ک با اعلام این که‌ چهار کادر پارتی به اتهام جاسوسی از سوی آن ها بازداشت شده اند، در نامه‌ ای هشدار آمیز به‌ “نچیروان بارزانی” رئیس جدید اقلیم کردستان، نسبت به‌ تداوم این اقدامات از سوی اقلیم و پارتی هشدار داده‌ بود.

پ.ک.ک پس از آن نیز ضمن اعلام تشکیل نیروهای دفاع ذاتی در اقلیم کردستان برای مقابله‌ با حملات ترکیه‌ و آن چه‌ دفاع از مرم و خاک اقلیم کردستان عنوان کرد، در اطلاعیه‌ که‌ از سوی رهبری این گروه منتشر شد به‌ شدت از سکوت حزب دمکرات کردستان (پارتی) و اتحادیه‌ میهنی (یکیتی) و رهبران اقلیم کردستان در قبال این حملات و قربانی شدن شهروندان انتقاد و تاکید کرد ‌که این سکوت، پذیرفتنی نیست.

پ.ک.ک در بخش دیگری از این اطلاعیه‌، پارتی را به‌ جاسوسی برای ترکیه‌ متهم و اعلام کرد‌: در حمله‌ به‌ نیروهای پ.ک.ک، فقط احزاب سیاسی، شریک و همراه‌ نیستند، بلکه‌ سازمان های جاسوسی، مواضع پ.ک.ک را هدف می گیرند و به‌ همراه‌ میت (سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه‌)  در تلاش برای آشکار ساختن مکان استقرار نیروهای پ.ک.ک و حمله‌ به‌ آن ها هستند. ده‌ ها مورد از همکاری واحدهای جاسوسی در کردستان عراق و میت ترکیه‌ دیده‌ شده‌ و از این پس اجازه‌ تداوم این وضعیت را نمی دهیم و ضمن اتخاذ تدابیر لازم، از عاملان جاسوسی انتقام می گیریم. اجازه‌ نخواهیم داد یک حزب سیاسی کُرد، برای دشمنان جاسوسی کند. از احزاب اقلیم کردستان درخواست موضع گیری و جلوگیری از فعالیت آن هایی را داریم که‌ با دولت ترکیه‌ همکاری اطلاعاتی دارند.

در مقابل، در بیانیه رسمی دولت اقلیم کردستان که دو روز پس از جان باختن ۴ شهروند اقلیم و مجروح شدن ۵ تن دیگر در پی حمله هوایی ترکیه، منتشر شد؛ حمله هوایی ترکیه محکوم نشده و پ.ک.ک، مسئول این واقعه دانسته شد و دولت اقلیم تأکید کرد اجازه نمی دهد و قبول نمی کند که خاک اقلیم برای حمله به کشورهای همسایه و برهم زدن امنیت آنان مورد استفاده قرار بگیرد و زندگی و جان شهروندان نیز از این طریق با تهدید مواجه شود.

در جدیدترین موضع گیری رهبران پارتی در مقابل پ.ک.ک، “نوری محمد علی” در گفتگو با پایگاه‌ خبری اس. ان. ان، تصریح کرد که‌ اقلیم کردستان نیازی به‌ مبارزه و فعالیت پ.ک.ک ندارد و منافع عالی خود را تامین می کند.

این عضو رهبری پ.ک.ک، گفت: بهانه‌ دادن به‌ دست ترکیه‌ و شهید کردن شمار زیادی از شهروندان و به‌ آتش کشیدن مزارع روستائیان از سوی پ.ک.ک، خسران بزرگی برای مردم کرد است و لازم است که‌ وضعیت و شرایط مرد کرد را مد نظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: بهتر آن است که‌ پ.ک.ک به‌ کوهستان های کردستان ترکیه‌ باز گردد و در آن جا مبارزه‌ کند. این گروه دست از بهانه‌ دادن به‌ دست ترکیه‌ برای کشتن شهروندان بی گناه‌ بردارد. ما دارای مبارزات و انقلاب خویش هستیم و نیازی به‌ انتقال قیام آن ها به‌ خاک اقلیم کردستان نداریم.

نوری محمد علی از ایجاد درگیری مسلحانه‌ از سوی پ.ک.ک در مناطق مرزی اقلیم کردستان و ترکیه‌ ابراز تعجب و شگفتی کرد و گفت: نمی دانیم بر چه‌ اساسی دست به‌ چنین اقداماتی می زنند. نیروهای این گروه در شنگال، مخمور و کرکوک هستند و و نمی دانیم چرا این گروه برای ما ایجاد مشکل و درگیری می کند.

عضو رهبری پارتی در ارتباط با احتمال مقابله‌ به‌ مثل دولت اقلیم کردستان با پ.ک.ک، گفت: ما پیشمرگ هستیم و باید دولت در این زمینه‌ تصمیم گیری کند و نمی توانیم از طرف دولت سخن بگوییم. پایبند قوانین دولت و ریاست اقلیم کردستان هستیم، هر فرمانی که‌ صادر کنند ما در راستای اجرای سیاست های عالی اقلیم کردستان و تامین منافع آن حرکت می کنیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی