سایز متن   /

چرا احزاب کردستان عراق با پ.ک.ک و گروه‌های وابسته به آن مخالفت می‌کنند؟

کورد پاریز / در چند روز گذشته رسانه‌های پ‌.ک‌.ک ویدیویی را منتشر کرده‌اند و از تاسیس گروهی نظامی وابسته به پ.‌ک‌.ک به اسم نیروهای دفاع ذاتی اقلیم کردستان خبر دادند. در این ویدیو فرمانده‌ی آن نیرو به هدف پ.ک.ک مبنی بر پر کردن خلا سیاسی و نظامی در اقلیم کردستان اشاره دارد. تاسیس این نیروی جدید در حالی صورت گرفته است که که اقلیم کردستان براساس قانون اساسی عراق دارای نیروی پیشمرگه است و خارج از آن هیچ نیروی نظامی دیگری مشروعیت ندارد و قانونی نیست. براین اساس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های زیادی در این خصوص اتفاق افتاده که مردم و مسئولان اقلیم، این اقدام پ‌.ک.‌ک را محکوم کردند.

حکومت اقلیم در بیانیه‌ی خود این اقدام پ‌.ک.‌ک را مساوی با نابود کردن تمامی روستاهای مرزی و آسیب رساندن به مردم و هموار کردن زمینه برای نابودی هرچه بیشتر منطقه از طریق بمباران و حملات زمینی ترکیه توصیف کرده است. البته همه احزاب عراقی هم یکصدا این اقدام پ.ک.ک را محکوم کرده‌اند. “علی عونی” عضو شورای رهبری پارتی نیز این چنین واکنش نشان داد: «هدف پ‌.ک‌.ک از این اقدام اخلال در امنیت و آسایش اقلیم کردستان است. پیشتر هم پ‌.ک.‌ک چنین نقشی در آواره کردن و کوچاندن مردم روستاهای مناطق مرزی و بهانه دادن به ترکیه برای تجاوز به اقلیم ایفا کرده بود. این اقدامات پ.ک.ک، منجر به حملات نظامی و حضور ارتش ترکیه در خاک عراق شده است. همانطور که عفرین را هم در سوریه به این شکل تقدیم ترکیه کرد. آشکار است که دستور کار این نیرو ضدیت و دشمنی با منافع مردم کرد در هر چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق است و با مخالفان و دشمنان اقلیم کردستان اتحاد کرده است. آنچه جای خوشحالی است این است که کردها از اهداف و دستور کار این گروه مطلع شده‌اند. ما در انتخابات استانبول دیدیم که کسی به سخنان اوجالان و قندیل اهمیت نداد. در اقلیم هم صرفا به دنبال ایجاد ترس، ناامنی و آشوب هستند. تاسیس این نیرو هم به دلیل انزوای قندیل و پ.‌ک.‌ک است».

“بالانبو محمد” نماینده یکیتی در پارلمان کردستان و “عثمان کریم سواره” دیگر نماینده یکیتی در پارلمان، معاون رئیس کمیته‌ پیشمرگه و امور داخلی و آسایش و شورای محلی در پارلمان کردستان در این خصوص معتقد هستند: «تاسیس این نیرو غیرقانونی است. زیرا امنیت اقلیم کردستان طبق قانون به نیروهای پیشمرگه و پلیس واگذار شده است. اخلال در ثبات اقلیم کردستان به ضرر همگان خواهد بود. هر گروهی باید بداند که تاسیس نیروی نظامی در اقلیم کردستان کاری شایسته نیست».

“ریوینگ هروری” نماینده پارتی هم گفت: «میدان نبرد پ‌.ک‌.ک کردستان ترکیه است و تاسیس این نیرو مداخله و تجاوز در امور و منافع اقلیم کردستان است. مردم اقلیم نیروی پیشمرگه را دارند و احتیاجی به کسی یا نیرویی دیگر ندارند که از آنها محافظت کند. پ‌.ک‌.ک اگر قدرتمند است، منافع کردهای ترکیه را حفظ کند. بهتر است پ.‌ک‌.ک به جای تاسیس این نیرو، اسلحه‌ها را زمین بگذارد و با ترکیه مذاکره کند. آنچه روی میز مذاکره حاصل خواهد شد، با تاسیس نیروی نظامی به دست نمی‌آید».

به نظر می‌رسد این موضع متحد و قوی احزاب مهم کردستان عراق علیه پ.ک.ک، کار را برای این گروه دشوار نماید. زیرا ضدیت با پ.ک.ک و تحرکات مسلحانه آن، از معدود موارد اشتراک نظر این احزاب است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی