سایز متن   /


تنش در مورد نمادهای اقلیم در حالی افزایش یافته است که مردم اقلیم به دلیل خشونت‌های پ.ک.ک روستاها را تخلیه کرده‌اند و خاندان بارزانی در مورد فساد سیاسی و اقتصادی توضیحی به مردم نمی‌دهد.

به گزارش کورد پاریز، در پارلمان عراق بین یک نماینده کُرد و معاون مجلس این کشور بر سر پرچم اقلیم کردستان تنش ایجاد شد. «مثنا امین» رئیس فراکسیون یکگرتوی اسلامی ‌اعلام کرد «یک افسر عراقی در مراسم مربوط به گور دسته جمعی انفال» در سماوا پرچم اقلیم کردستان را پایین آورده و باید به خاطر این اقدام غیرقانونی محاکمه شود». این مسئله سبب بروز تنش بین این نماینده و «حسن کیبی» معاون مجلس شد و کیبی پس از پاسخ دادن به نشانه عصبانیت مجلس را ترک کرد.

گفتنی است پرچم کنونی اقلیم کردستان برگرفته از پرچم سازمان خویبوون است که در لبنان تاسیس شد و سبب قیام آرارات به فرماندهی ژنرال احسان نوری پاشا گشت. این پرچم در پ.ک.ک و مناطق تحت کنترل آن در سوریه نیز ممنوع است. به عبارت دیگر، پرچم اقلیم کردستان صرفا در همان منطقه رسمیت و مقبولیت دارد و گروه‌های دیگر مدعی حقوق کردها، آن پرچم را قبول ندارند.

تنش در مورد پرچم اقلیم و نمادهای آن در حالی است که پ.ک.ک روز به روز خسارت بیشتری به جان و مال مردم کُرد در اقلیم وارد می‌کند و دولت مرکزی نیز فعلا درگیر مشکلات دیگری است. سابقه حضور پ.ک.ک در اقلیم به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد. از نیمه دوم دهه هشتاد میلادی و پس از توافق بارزانی و اوجالان برای استقرار پ.ک.ک در دره لولان، این فرقه به تدریج در مناطق مختلف مستقر شد. پس از تار و مار شدن نیروهای بارزانی و یکتی، پ.ک.ک با کمک صدام در روستاهای کردستان عراق مستقر شد و هنوز هم خارج نشده است. این گروه با حضور عمدی خود در روستاها سبب شده تا مردم هدف حملات جنگنده‌های ترکیه قرار گیرند و در چند ماه اخیر افزایش درگیری‌ها باعث شده تا مردم خانه و زندگی خود را رها کنند و در نتیجه این ۹۸ روستا فقط در زاخو در بادینان تخلیه شده‌اند.

در حالی که تاکنون بیش از هزار روستا بر اثر خشونت‌های پ.ک.ک و ارتش ترکیه تخلیه شده‌اند، حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی به صورت جدی با ارتش ترکیه همکاری می‌کند تا پ.ک.ک را از قندیل خارج کند. فساد عمیق سیاسی و اقتصادی در اقلیم سبب شده تا حکومت بسیار ضعیف باشد و نتواند امنیت شهروندان خود در برابر پ.ک.ک را تامین کند و مشغول امور حاشیه‌ای شده است.

این در حالی است که حکوت اقلیم به مرکزیت اربیل در اختیار خاندان مسعود بارزانی است و وی در مورد فساد و اقتدارگرایی و نبود امنیت، توضیحی نمی‌دهد. در همین زمینه یک خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک به نقل از کمیته مدافع روزنامه‌نگاران می‌گوید حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی دیکتاتور است. این کمیته خواهان آزادی زبیر برادوستی خبرنگار روژنیوز وابسته به پ.ک.ک شده است که اخیرا توسط نیروهای امنیتی وابسته به بارزانی دستگیر شده است.

خبرگزاری وابسته به پ.ک.ک با دیکتاتور نامیدن بارزانی او را دشمن آزادی رسانه می‌نامد و می‌گوید زبیر برادوستی از ده روز پیش بازداشت شده و هنوز به دادگاه نیز منتقل نشده است. «ایگناسیو میگل دلگادوه» نماینده کمیته مدافع روزنامه‌نگاران در امور خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گوید: «سران اقلیم تلاش می‌کنند خود را دموکرات نشان دهند اما در اصل دیکتاتور هستند. از اقلیم کردستان می‌خواهیم همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند و آزادی بیان را نقض ننماید».

گفتنی است خود پ.ک.ک نیز متهم به نقض حقوق بشر و فضای بسته است و اعضا حق دسترسی به اطلاعات و جریان خبری آزاد را ندارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی