سایز متن   /

از سال ۲۰۱۵ تا به امروز نزدیک به ۲ هزار و ۶۵۶ عضو مسلح پ.ک.ک و ۴۷۸ غیرنظامی و هزار و ۱۹۴ سرباز و پلیس ترکیه در درگیری‌های میان دو طرف کشته شده‌اند.

به گزارش کورد پاریز، ،سی و پنج سال از آغاز نبرد نظامی میان ارتش ترکیه و پ.ک.ک می‌گذرد و تا به امروز به جز کشته شدن تعداد بیشماری از دو طرف چیزی نصیب طرفین نشده است. پ.ک.ک چند روز پیش در سی و پنجمین سالگرد آغاز عملیات‌های نظامی خود علیه ترکیه اعلام کرد که تا به امروز ۵۰ هزار نفر از نیروهایش درجنگ‌ با ارتش ترکیه کشته شده‌اند. این‌ تعداد، رقم‌ زیادی است و با احتساب ۴۰ هزار کشته‌های طرف دیگر، باید گفت به جز خونریزی نتیجه دیگری حاصل نشده است. ارتش ترکیه تا به امروز عملیات‌های داخلی و برون مرزی زیادی علیه پ.ک‌ک انجام داده که آخرین آن‌ها عملیات “چنگ” در منطقه اقلیم کُردستان است که هدف آن بریدن قندیل از پ.ک.ک است. پ.ک.ک در ادوار مختلف چندین بار اعلام آتش بس یکطرفه نموده که آخرین آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به مدت دو سال بوده است.

به گزارش گروه بحران بین‌المللی از سال ۲۰۱۵ تا به امروز نزدیک به ۲ هزار و ۶۵۶ عضو مسلح پ.ک.ک و ۴۷۸ غیرنظامی و هزار و ۱۹۴ سرباز و پلیس ترکیه در درگیری‌های میان دو طرف کشته شده‌اند.

بیشترین تعداد کشته پ.ک.ک در میان‌ سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بوده، زمانی که نیروهای ارتش ترکیه در مناطق دیاربکر، شرناخ، ماردین و جولمرگ عملیات‌هایی را علیه شبه‌ نظامیان پ‌.ک.ک انجام‌ دادند که به دنبال کنترل این‌ مناطق بودند.

تاریخچه عملیات نظامی پ.ک.ک علیه ارتش ترکیه

همواره در مراسمات و پرچم‌های پ.ک.ک عکس مردی با لباسی سبز و ایستاده بر روی تخته سنگ دیده می‌شود که کلاشینکفی را در کنارش قرار گرفته و سر لوله‌ تفنگ را در دست دارد. این عکس مربوط به شخصی به نام”عگید”فرمانده کشته شده و مشهور پ.ک.ک  است که اولین گلوله جنگ با ارتش ترکیه را او در سال ۱۹۸۴ شلیک کرد. «مسعود کرکماز» معروف به “عگید” سال ۱۹۵۶ در منطقه «فارقین دیاربکر» به دنیا آمد و بعدا با خانواده‌اش به شهر «باتمان» مهاجرت می‌کند. او در سال ۱۹۷۶ از طریق «مظلوم دوغان» با هسته شکل دهنده جریان پ‌.ک.ک متصل می‌شود که این‌ هسته در سال ۱۹۷۸ با نام حزب کارگران کُردستان (پ.ک.ک) اعلام موجودیت می‌کند.

پ.ک.ک در کنگره دوم این‌ حزب در سال ۱۹۸۲ تصمیم‌ به آغاز مبارزات مسلحانه با دولت ترکیه می‌گیرد و در سال ۱۹۸۴ مسعود کرکماز و چند نفر دیگر مسئول اجرایی کردن‌ این‌فرمان می‌شوند. او در سال ۱۹۸۶ در کوهستان گابار کشته شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی