سایز متن   /


اهدای عکس آتاترک به دو شهردار برکنار شده کُرد، هم انتقاد کردها را در پی داشته و هم سبب تاکید بر هویت ضد کردی حزب جمهوریخواه خلق شده است

پس از دیدار اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و وابسته حزب جمهوریخواه خلق و کمالیست، با دو شهردار برکنارشده ه.د.پ. وابسته به پ.ک.ک و هدیه دادن عکس کمال آتاترک به آنها، این موضوع با واکنش کردها مواجه شد و از ه.د.پ. انتقاد کردند. سینان چیفت یورک کارشناس کُرد مسائل سیاسی این اقدام شهردار استانبول را اشتباه می‌داند و می‌گوید با این که او می‌خواهد خود را فردی دموکرات نشان دهد اما هنوز هم به سیاست گذشته حزب خود یعنی انکار هویت کردها متکی است. این اقدام امام اوغلو ضد خواسته مردم کرُد است.

فواد اونون کارشناس کرد مسائل سیاسی نیز می‌گوید: «شهردار استانبول این پیام را داد که این عکس یعنی آتاترک سرپرست اصلی در همه کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای کرد است و خطاب به ه.د.پ. می‌گوید پا را از گلیم خود فراتر قرار نده. این تهدید و توهین به کردها بود. پیام ما این است اگر از شما حمایت می‌کنیم این تا زمانی است که برده ما یعنی کمالیست باشید. ه.د.پ. نیز خود را برده می‌داند و پا را از گلیم خود فراتر نگذاشت. مدتهاست دست از اهداف کردی برداشته است».

بیشتر کردها اکنون معتقدند ه.د.پ. همانند پ‌ک‌ک کمالیست است و تصور نمی‌کرد گرفتن این هدیه کمالیستی مورد انتقاد قرار گیرد چون هنوز هم در نوشته‌ها و اظهارات سران پ‌ک‌ک از مصطفی کمال آتاترک تمجید می‌شود. گفتنی است در تابلویی با عکس مصطفی کمال آتاترک، وی با حالتی ارباب‌گونه با یک پیرمرد فلاکت زده کُرد حرف می‌زند و به مصطفی کمال، به گلایه‌های وی گوش می‌دهد. این اقدام، سبب تحیر و تعجب مخاطبان کرد در ترکیه شده و زنار خامو نویسنده مشهور کرد در صفحه شخصی خود در فیسبووک مطلبی را به آن اختصاص داد و گفت «ه.د.پ. نه تنها این تابلو را قبول کرد بلکه به صورتی غیرعادی از امام اوغلو استقبال کردند که گویی از بزرگان کُرد است! امام اوغلو می‌داند اعضای ه.د.پ. هویت کردی ندارند لذا تابلوی عکس کسی را به آنها هدیه کرد که تیشه به ریشه کردها زد، هویت کردها را انکار و حتی حرف زدن به کردی را ممنوع نمود. او شیخ سعید و سید رضا درسیمیرا اعدام کرد و هزاران کُرد را به قتل رساند. هدیه کردن این تابلو یعنی هنوز هم دشمن کردها هستیم. این بی ادبی به کردهاست. این تحقیر کردن کردهاست. یعنی شما ناچارید جلاد خود را دوست داشته باشید».

زنار خامو در ادامه می‌نویسد: «هر کردی که این تابلو را گرفته کمالیسم است. ه.د.پ. همانند پ.ک.ک یک گروه کمالیست است. این نشان داد ه.د.پ. یک حزب کردی نیست و سیاست کردی نیز ندارد. کردها در شرایط کنونی نیازمند داشتن یک حزب کردی هستند».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی