سایز متن   /

ارتش ترکیه با همکاری نیروهای وابسته به مسعود بارزانی، فشار بر پ.ک.ک در اقلیم را افزایش داده است.

به گزارش کورد پاریز، روند تضعیف و محاصره پ.ک.ک در اقلیم همچنان ادامه دارد. در طی چند سال اخیر به ویژه سال گذشته، همکاری حزب دموکرات کردستان (پارتی) و دستگاه امنیتی بارزانی (پاراستن) با ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه نتایج موثری علیه پ.ک.ک داشته و در آخرین مورد اعلام شده یک فرمانده ارشد پ.ک.ک به نام گلزار تورال با نام سازمانی «پلشین تولهلدان» کشته شد که در لیست قرمز ترکیه قرار داشت. وزارت کشور ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد این فرمانده پ.ک.ک چهار روز پس از سالگرد آغاز عملیات مسلحانه پ.ک.ک علیه ترکیه (سال ۱۹۸۴)، کشته شد. گفتنی است ترکیه برای کشته یا زنده این فرد جایزه‌ای نقدی نیز تعیین کرده بود.

ترکیه برای ارائه اطلاعات در مورد افراد در لیست قرمز از ۲۰۰ هزار تا ۴ میلیون لیره جایزه تعیین کرده است. شایان ذکر است خانم تورال در روزنامه «ینی اوزگورپولیتیکا» وابسته به پ.ک.ک و دیگر رسانه‌های آن نیز مطالبی را به ترکی می‌نوشت. پیشتر نیز چندین فرمانده ارشد پ.ک.ک در اقلیم کشته شده بودند که نشان از ضعف اطلاعاتی و عملیاتی این گروه دارد. گفتنی است چندی پیش نیز در ناحیه قصره یک خودروی اعضای پ.ک.ک حین حرکت شناسایی شد و هدف جنگنده‌های ترکیه قرار گرفت و بر اثر آن حمله بخشی از مزارع و جنگل‌ها نیز آتش گرفت.

با عملیات ارتش ترکیه موسوم به «پنجه» علیه مقرهای پ.ک.ک در مناطق مرزی با اقلیم کردستان، اخبار حکایت از تضعیف پ.ک.ک و نابودی چندین مقر آن دارد. ارتش ترکیه تاکنون تعداد زیادی از اعضای ارشد پ.ک.ک از جمله دیار غریب عضو شورای رهبری را کشته است. کارشناسان همکاری جدی بارزانی با ترکیه را عامل این موفقیت می‌دانند.

به دلیل اختلاف تاریخی و دشمنی دیرینه پ.ک.ک و پارتی، نیروهای مسعود بارزانی به طور جدی علیه پ.ک.ک فعال شده و در این مسیر به همکار استراتژیک ترکیه تبدیل شده‌اند. زیرا اساس روابط بارزانی و اوجالان بر اختلافات و رقابت بر سر قدرت ریخته شده است. پس از دو دیدار بارزانی و اوجالان در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵  میلادی، بارزانی فریب خورد و اجازه داد تا پ.ک.ک در مناطق تحت کنترل او در شمال عراق و در نزدیکی مرز ترکیه مستقر شود. روابط آنها همیشه بر پایه حمله مسلحانه به همدیگر بود تا جایی که پ.ک.ک علیه بارزانی با صدام نیز همکاری کرد.

در دهه نود میلادی، بارها ترکیه و بارزانی و یا ترکیه و طالبانی به صورت مشترک علیه این فرقه تروریستی وارد جنگ شدند تا آن را از کردستان عراق اخراج نمایند. در این درگیری‌ها چند هزار نفر از طرفین کشته شدند. پ‌ک‌ک به بهانه خطر داعش در شنگال نیز مستقر شده و مانع اجرای برنامه‌های حزب بارزانی می‌شود. همچنین، در آخرین مورد پ.ک.ک با کشتن یک دیپلمات و مامور ترکیه در رستورانی در اربیل روابط خود با بارزانی را وارد سطح جدیدی از تنش کرد. اکنون نیز ارتش ترکیه با همکاری بارزانی چندین منطقه استراتژیک را از پ.ک.ک  پس گرفته است. همچنین بارزانی در زمینه‌های مختلف از جمله با تشدید کنترل بر کمپ مخمور فشار بر پ.ک.ک را افزایش داد. این کمپ تحت نظارت سازمان ملل است اما پ.ک.ک با کنترل غیرقانونی سبب وخیم شدن زندگی مردم شده است. از جمله مصائب مردم که توسط پ.ک.ک به آنها تحمیل شده است، کمبود دارو و امکانات پزشکی است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی