سایز متن   /

شری لیزر اسنادی را بررسی کرده که نشان می‌دهد گروهی از کردها در جنایات انفال با صدام و حزب بعث همکاری کردند.

به گزارش کورد پاریز، “شری لیزر” در مقاله‌ای پس از اشاره به وضعیت کردها در دوران صدام حسین، به نیروهای موسوم به «مستشار» اشاره می‌کند که در اوج قدرت صدام بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر و همگی کُرد بود که در عملیات مختلف از جمله انفال، به سرکوب و زنده به گور کردن کردها پرداخته و با رژیم بعث همکاری داشتند. این نیروها تحت مدیریت استخبارات صدام حسین بود و این نیروهای کردتبار در همه عملیات‌ها علیه پیشمرگه شرکت می‌کردند.

لیزر نوشته که «سعید ابوریش، فلسطینی و نویسنده کتاب «سیاست انتقام از سال‌های ۱۹۷۰ به بعد» می‌گوید در یک مورد صدام به جلال طالبانی پیشنهاد داد ریاست کردها را به او خواهد داد و طالبانی علیرغم این که دو برادرزاده‌اش توسط صدام کشته شده بودند، برای مقابله با بارزانی این پیشنهاد را قبول کرد. طالبانی حتی قبول کَرد بر کرکوک به عنوان شهری کردنشین تاکید نکند. لذا با قبایل جاف و زیباری دشمنان سنتی بارزانی هم پیمان شد». نویسنده در بخش دیگری از مقاله خود مسعود بارزانی و جلال طالبانی را افرادی دروغگو و غیرصادق می‌نامد که ذهن مردم خود را با اظهارات کذب مشوش می‌کنند. همچنین به نیروهای پیشمرگه به عنوان نیرویی ضعیف و بدون سازماندهی درست نظامی ‌می‌پردازد.

خانم لیزر در ادامه به نیروهای آسایش اقلیم کردستان در دوره پس از صدام می‌پردازد و می‌گوید: «در سال ۲۰۰۶ آسایش افراد مخالف و منتقد اقلیم را با بی رحمی‌ سرکوب کرد. این سرکوب با ترور و قتل، زندان، شکنجه و سر به نیست کردن همراه بود. نیروهای کُرد که در دوره صدام آموزش دیده بودند، فضای وحشت را در اقلیم کردستان ایجاد کردند. اکنون کردها پارتی را همدست رجب طیب اردوغان می‌دانند که حتی با داعش معاملات نفتی انجام داده است. بارزانی نفت کرکوک را با قیمت بسیار ارزان به ترکیه می‌فروخت و همین نارضایتی‌ها سبب شد تا در همه‌پرسی استقلال در سال ۲۰۱۷ در عرض یک شب کرکوک را از دست بدهد و مردم از او حمایت نکنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی