سایز متن   /

بر اساس گزارش مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد اتحادیه اروپا، گروه مسلح پ.ک.ک در جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر در کشورهای عضو این اتحادیه نقش داشته است.

کوردپاریز/ مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد (EMCDDA) و پلیس اروپا با انتشار گزارشی با عنوان “بازار مواد مخدر اتحادیه اروپا ۲۰۱۹” اعلام کرد: “گروه خشونت طلب پ.ک.ک در جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر در کشورهای عضو اتحادیه مذکور نقش داشته است”.

در این گزارش آمده است: “سالانه بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار برای خرده فروشی مواد مخدر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هزینه می شود، این مسئله باعث شده تا قاچاق مواد مخدر بازار مهمی برای جرایم سازمان یافته باشد. گروه تجزیه طلب پ.ک.ک که از سال ۲۰۰۲ در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد در جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر در اتحادیه اروپا مشارکت دارد”.

در گزارش‌های پیشین درآمد پ.ک.ک از قاچاق مواد مخدر ۱٫۵ تا ۳ میلیارد دلار اعلام شده بود. این گروه مسلح خشونت طلب، جوانان و کودکان را درگیر منجلاب اعتیاد می‌کند و از درآمد حاصل از فروش مواد مخدر سلاح خریداری می‌کند.

ترکیه اهمیت حیاتی دارد

همچنین در گزارش مذکور تاکید کرده است:‌ “کشورهای بالکان هنوز هم مسیر اصلی تجارت هروئین به اتحادیه اروپا است، از این رو ترکیه اهمیت حیاتی در ممانعت از قاچاق مواد مخدر دارد. در اروپا ۳۹ درصد از هزینه‌های مواد مخدر صرف خرید شاهدانه، ۳۱ درصد کوکا‌ئین، ۲۵ درصد هروئین و ۵ درصد نیز آمفتامین و اکستازی می‌شود”.

دیمیتریس آورامپولوس، کمیسار اتحادیه اروپا در امور مهاجرت طی سخنانی هنگام ارائه این گزارش در بروکسل گفت: ”عاملان جرایم سازمان یافته برای کسب درآمد بیشتر از هر فرصتی استفاده می‌کنند. هرگونه امکانات تکنولوژیکی و لجستیکی را برای گسترش فعالیت‌های خود در مرزهای بین المللی به کار می‌برند”.

مصرف‌کننده اروپایی، بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی و اینترنت می تواند به آسانی به مواد مخدر دسترسی پیدا کند. بازار مواد مخدر غیرقانونی تهدیدی برای سلامتی و ایمنی شهروندان به شمار می‌رود”.

حشیش بیشترین میزان استفاده را دارد 

براساس این گزارش، ”دست‌کم ۲۵ میلیون اروپاییسال گذشته به ارزش حداقل ۱۱٫۶ میلیارد یورو در بازار اروپا حشیش مصرف کرده و این ماده در رده اول مواد مخدر مصرفی قرار گرفته است. کوکائین نیز با ارزش ۹٫۱ میلیارد یورویی در رده دوم قرار گرفته و ۴ میلیون اروپایی آن را مصرف کرده‌اند”. 

طبق گزارش ۲۰۱۹ این اتحادیه، حدود ۱٫۳ میلیون نفر از شهروندان اتحادیه اروپا نیز هروئین مصرف می‌کنند. ارزش پولی این ماده مخدر در اروپا ۷٫۴ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

در گزارش مذکور در خصوص الزامات مبارزه با مواد مخدر نیز آمده است: بررسی مدل‌های اجرایی سازمان‌های جرم و جنایت فعال در بازار جهانی، به حداقل رساندن آسیب پذیری در مرزهای خارجی، سرمایه گذاری در مراکز پزشکی قانونی و سم شناسی برای همگام شدن با پیشرفت‌های دارویی از الزامات مبارزه با مواد مخدر است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی