سایز متن   /

عارف قربانی ناظر و تحلیل گر سیاسی کُرد نسبت به‌ تبعات عدم حصول توافق میان جناح های داخلی اتحادیه‌ میهنی پیش از برگزاری کنگره‌ چهارم حزب هشدار داد.
 

به‌ گزارش کوردپاریز، کنگره‌ چهارم اتحادیه‌ میهنی کردستان (یکیتی) بنا به‌ تصمیم رهبری حزب باید ۷ دسامبر ۲۰۱۹ برگزار شود.

گزارش ها حاکی از وجود درخواست برای تعویق برگزاری کنگره‌ برای دو هفته‌ و یا چند ماه‌ است.

رادیو روداو گزارش داد که‌ شماری از اعضای دفتر سیاسی و رهبری اتحادیه‌ میهنی پیشنهاد کرده‌ اند کنگره‌ چهارم حزب به‌ بهار سال ۲۰۲۰ به‌ تعویق بیفتد.

چهار روز مانده‌ به‌ برگزاری کنگره‌ اتحادیه‌ میهنی هنوز انتخابات داخلی برای مشخص شدن اعضای کنگره‌ در ۱۰ شاخه‌ حزب، پایان نیافته‌ است.

عارف قربانی ناظر و تحلیل گر سیاسی نزدیک به‌ رهبری اتحادیه‌ میهنی در یکی از برنامه‌ های رادیو روداو، اعلام کرد: غروب روز دوشنبه‌ ۲ دسامبر، کمیته‌ عالی کنگره‌ با کسرت رسول علی معاون اول دبیر کل در خصوص حل و فصل مسائل و مشکلات مربوط به‌ برگزاری کنگره‌ نشستی برگزار کرده‌ اند.

قربانی پیش بینی کرد که‌ برگزاری کنگره‌ دو هفته‌ به تاخیر بیفتد و یا برگزاری آن به‌ بهار سال ۲۰۲۰ بیفتد.

به‌ عقیده‌ وی، اتحادیه‌ میهنی اگر بدون حصول توافق میان جناح های داخلی وارد کنگره‌ شود بدترین کار ممکن خواهد بود. قربانی، در این باره‌ گفت: بهتر است کنگره‌ چهارم اتحادیه‌ میهنی کردستان دو هفته‌ با تاخیر برگزار شود و توافق میان جناح های داخلی صورت گیرد. برگزاری کنگره‌ بدون توافق میان جناح ها بدترین کار ممکن است، در چنین حالتی اتحادیه‌ میهنی یا تضعیف می شود و یا دچار انشقاق و انشعاب می شود.

این تحلیل گر خاطرنشان ساخت: بهبود وضعیت اتحادیه‌ میهنی کردستان عاملی است برای بهبود وضعیت اقلیم کردستان و قدرتمندتر شدن کردها در بغداد و برعکس آن نیز صادق است.

وی درباره‌ برگزاری کنگره‌ از سوی احزاب کردی، گفت: احزاب کردی در مجموع میلی به‌ برگزاری کنگره‌ ندارند و از انجام چنین کاری شانه‌ خالی می کنند. در منطقه‌ ای که‌ ثبات سیاسی وجود نداشته‌ باشد لازم است احزاب، نوسازی و برگزاری کنگره‌ را در اولویت قرار دهند، هر چند عراق و منطقه‌ با بی ثباتی مواجهه است احزب کردی اراده‌ ای برای برگزاری کنگره‌ ندارند. وضعیت به‌ گونه‌ ای است که‌ اساسنامه‌ و برنامه‌ های برخی احزاب با شرایط کنونی مطابقت ندارد. مجموعه‌ ای از اهداف در اساسنامه‌ و برنامه‌ کاری احزاب دیده‌ می شود که‌ هم اکنون تحقق یافته‌ است، چنین موضوعی در کنگره‌ های پیشین حزب دمکرات (پارتی) و اتحادیه‌ میهنی (یکیتی) مشاهده‌ شد به‌ گونه‌ ای که علیرغم اجرا شدن نظام فدرالی، در اساسنامه‌ این احزاب خودمختاری به‌ عنوان یک هدف تعیین شده‌ بود.

قربانی در خصوص نقش جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیه‌ میهنی در برگزاری کنگره‌ های پیشین حزب، گفت: در هر سه‌ کنگره‌ پیشین، مام جلال با توافق وارد کنگره‌ می شد و جناح های مختلف را به‌ هم نزدیک می کرد. حتی موجب ایجاد توافق میان مناطق مختلف می شد و شاخه‌ های احزاب در هیچ منطقه‌ ای را به‌ حاشیه‌ نمی راند به‌ گونه‌ ای که‌ اتحادیه‌ را به‌ حزب تمام کردستان تبدیل کرده‌ بود. می بایست کنگره‌ اتحادیه‌ پس از وفات مام جلال برگزار می شد. رهبری حزب، شوک این فقدان را از سر گذراند و توانست حزب را از ناملایمات حفظ کند و هم اکنون این حزب به‌ شکوفایی و بازیابی جایگاه‌ رسیده است.

قربانی تاکید: تعویق کنگره‌ دشوار است و نباید رهبری حزب از خود سلب مسئولیت کند، اما باید مشکلات و مسائل را ظرف دو هفته‌ حل و فصل نماید.

بنا به‌ تصمیم رهبری اتحادیه‌ میهنی کردستان در ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ در سلیمانیه‌ ۷ دسامبر ۲۰۱۹ برای برگزاری چهارمین کنگره‌ حزب تعیین شد.

اتحادیه‌ میهنی کردستان در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده‌ و تاکنون سه کنگره‌ و دو کنفرانس و پنج پلنوم برگزار کرده‌ است.

سومین کنگره‌ اتحادیه‌ میهنی کردستان ۱ ژوئن ۲۰۱۰ برگزار شد و می بایست سال ۲۰۱۳ کنگره‌ چهارم برگزار می شد اما به‌ جای کنگره‌، پلنوم برگزار شد و پس از آن نیز تصمیم به‌ برگزاری کنگره‌ در ۷ مارس ۲۰۱۸ گرفته شد، اما به‌ دلیل اختلافات داخلی باز هم کنگره‌ برگزار نشد.

عارف قربانی ناظر و تحلیل گر سیاسی کُرد

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی