سایز متن   /

یحیی دومان در سال ۱۹۹۳ به عضویت پ.ک.ک در آمد و در عملیات‌های مختلفی علیه ترکیه شرکت کرده بود.

به گزارش کوردپاریز، صبری توری با نام واقعی یحیی دومان، یکی از فرماندهان ارشد پ.ک.ک در روز ۶ اسفند ۱۳۹۸ در شنگال کشته شد و بلافاصله ارتش و دولت ترکیه، رسماً مسئولیت این عملیات را برعهده گرفتند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی، هماهنگی و نقش سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در این عملیات را برجسته عنوان کرد.

یحیی دومان (یحیی یامان- صبری توری) در سال ۱۹۹۳ به عضویت پ.ک.ک در آمد و در عملیات‌های مختلفی علیه ترکیه شرکت کرده بود؛ از جمله وی فرمانده حمله به پاسگاه مرزی دیبکلی در سال ۲۰۱۶ و همچنین مسئول چندین حمله در شرناخ و سیرت بود. این فرمانده ارشد پ.ک.ک، مسئول ایالت کرکوک-مخمور در تقسیم‌بندی سازمانی پ.ک.ک به شمار می‌آمد.

اینترپل برای وی اعلان قرمز صادر کرده بود. پ.ک.ک هنوز واکنشی به این خبر نداده است.

یکی از اعضای سابق پژاک به نام «هوزان» که به مدت ۱۲ سال در بخش‌های مختلف پژاک، پ.ک.ک و ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق در سوریه) حضور داشته است و از نزدیک با صبری توری آشنا بوده است در این باره گفت: صبری توری بیشتر در برنامه نظامی در پ.ک.ک و پژاک، فعال بود. او در بخشی با نام «فداییان» کار می‌کرد و در حکم فرمانده نیروهای ویژه محسوب می‌شد.

در کارنامه صبری توری، فرماندهی مقر آموزشی پ.ک.ک به نام «معصوم کورکماز» در سال ۲۰۱۰ نیز دیده‌ می‌شود. وی بعد از عضویت و آموزش در پ.ک.ک، به ماردین اعزام شد و فرمانده گروه در ماردین بود. بر خلاف بزرگ‌نمایی‌های رسانه‌های ترکیه از وی (برای مهم جلوه دادن عملیات ارتش و سازمان اطلاعات این کشور در قتل صبری توری)، اتفاقاً او فقط در یک یا دو عملیات مهم حضور داشت و از لحاظ فرماندهی و مدیریت نیز بسیار ضعیف عمل می‌کرد.

صبری توری به خاطر خطاهای استراتژیک مدیریتی از فرماندهی عزل و از ماردین فراخوانده شد. این امر در ساختار پ.ک.ک، یعنی بیکاری یک فرمانده؛ صبری توری طبق روال پ.ک.ک، به آموزش اجباری مجدد (تنزل رتبه و درجه در ساختار پ.ک.ک) اعزام شد.

نکته مهم این عملیات، نقش مهم میت در کشته شدن وی در شنگال است.

هوزان به نقش پارتی در این قتل می پردازد و معتقد است که نباید در این زمینه، از نقش نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) غفلت کرد. میت به کمک پارتی، صبری توری، زکی شنگالی و بسیاری از فرماندهان ارشد پ.ک.ک را در عملیات‌های مختلف حذف کرده است.

عضو سابق پژاک در ادامه می گوید: من اعتقاد دارم که این همکاری میت- بارزانی، پاسخ انتقام‌جویانه پارتی به پ.ک.ک است. پارتی می‌خواهد در سوریه نقش مهمی ایفا کند و به پ.ک.ک این پیام را داده است که اگر در سوریه، ENKS  (گروه وابسته به بارزانی در مناطق کردنشین سوریه) فعال نباشد و توسط نیروهای وابسته به پ.ک.ک، اجازه فعالیت نداشته باشد، همکاری میت- پارتی افزایش خواهد یافت.

چنانکه تاکنون نیز میت با کمک پارتی، ضربات جبران‌ناپذیری از نظر کادر فرماندهی به پ.ک.ک وارد کرده است. همکاری آنکارا- اربیل در بُعد نظامی نیز ادامه دارد. ترکیه در اقلیم چندین پادگان نظامی ساخته است.

بنا بر اظهارات هوزان، گزینه تصفیه در پ.ک.ک و پژاک با توجه به سابقه اعدام‌های درون‌سازمانی بسیار محتمل است. عملاً اگر کسی با جمیل باییک و مراد کارایلان، اختلاف داشته باشد، حذف خواهد شد. به نظر می‌رسد تجربه پ.ک.ک، صرفاً در حوزه ترور مخالفان و منتقدان افزایش یافته است! این گروه‌های مسلح کُردی فاقد صداقت هستند، اما ادعای خدمت‌گذاری دارند که دروغ است. هیچ کس نباید به آنها اعتماد کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی