سایز متن   /

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی در ارتباط با مذاکرات اخیر شورای میهنی کردهای سوریه با PYD، این گروه را تهدید کرد که در صورت هر گونه همکاری با YPG به عنوان هدف مشروع ترکیه ارزیابی خواهد شد.

به گزارش کوردپاریز، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی با اشاره به مذاکرات میان شورای میهنی کردهای سوریه (ENKS)  و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) عنوان کرد: «کسانی که با PKK – YPG همراهی کنند برای ما هیچ تفاوتی با YPG و PKK نداشته و هدف مشروع ما هستند. آشکار و صریح اعلام می کنم.  همانگونه که PKK چه در داخل و چه در خارج از مرزهای ترکیه، فرقی ندارد در شمال سوریه و یا شمال عراق هم که باشند هدف مشروع ما به حساب می آیند، کسانی که با آنان به صورت مشترک حرکت کنند نیز زیر یک چتر قرار گرفته و در این راستا هر کسی که علیه ترکیه خصومتی داشته باشد هدف مشروع ما خواهد بود. تمام تحولاتی را که در این خصوص صورت می گیرد از نزدیک دنبال می کنیم. در ماه فوریه اعضای ENKS را به آنکار دعوت کردم. در وزارتخانه امور خارجه با آنان دیدار کرده و هشدارهایی به آنان دادیم. به آنان اعلام کردیم که اگر با YPG و PKK همراه شوند روابطمان بعد از این به شکل دیگری خواهد بود. آنان نیز به ما در خصوص این که PKK چگونه حزب آنان را تعطیل کرده است و چگونه دوستان و خانواده های نزدیکشان را به قتل رسانده اند توضیحاتی ارائه دادند. به ما اعلام کردند که سرنوشت بسیاری از نزدیکانشان هنوز مشخص نبوده و از این رو همکاریشان با PKK غیر ممکن است. ولی بعد از آن مشاهده کردیم که برخی جریان ها به خصوص برخی کشورها به آنان فشار زیادی وارد کرده است».

به نوشته CNN turk، چاووش اوغلو در ادامه اظهاراتش در خصوص نقش آمریکا در این مذاکرات گفت: «آمریکا از یک طرف در خصوص جدایی اعضای PKK که از ترکیه و یا قندیل به شمال سوریه رفته اند تلاش می کند و از طرف دیگر نیز در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این ساختار است. روسیه نیز در گذشته اقداماتی برای اضافه کردن YPG به روند سیاسی حل بحران سوریه انجام داده بود. ما همه چیز را به روس ها توضیح دادیم و آنان نیز اکنون حقیقت را می بینند. روس ها دیگر می دانند که PKK و YPG به همراه کشورهای دیگر در تلاش برای تجزیه سوریه هستند».

چاووش اوغلو در خصوص مسئله شمال عراق نیز خاطرنشان کرد: «زمانی که به شمال عراق نگاه می کنیم به خصوص به منطقه سلیمانیه به وضوح مشاهده می کنیم که این منطقه تحت سیطره PKK در آمده است. PKK سال هاست که ما و ترکیه را هدف قرار داده است. در گذشته با عملیات های گودال در برخی از شهرها حتی اعلان موجودیت نیز کرده است. معلوم است که ترکیه هیچ زمان به چنین چیزی اجازه نخواهد داد. آیا منطقه ای وجود دارد که در کنترل PKK باشد؟ دیگر حتی در کوه ها هم نمی توانند حضور داشته باشند. به همین خاطر در شمال عراق حضور دارند. در شمال عراق برخی روستاها و شهرها را به کنترل خود درآورده‌اند. حتی برخی از کشورها از PKK به عنوان اهرم فشار علیه مدیریت شمال عراق استفاده می کنند. این کشورها زمانی که متوجه شدند نمی توانند اربیل و حزب دموکرات کردستان عراق را بر اساس خواسته های خود حرکت بدهند بلافاصله PKK  را به عنوان اهرم فشار به کار بستند. ما تمام بازی ها در این منطقه را برهم زدیم. ما نگاهمان به PKK هرچه باشد در سوریه به YPG و در ایران به پژاک هم همان نگاه را داریم. کشورها با توجه به فشارهای کشورهای دیگر می توانند نسبت به PKK و YPG نگاه و رفتارهای متفاوتی داشته باشند که این مسئله جای تاسف دارد. مهمترین دلیل در عدم اتخاذ رفتار مشترک جهان در مقوله تروریسم نیز همین است».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی