سایز متن   /

دیدبان حقوق بشر در سوریه: حداقل ۱۵۶ کودک‌سرباز در صفوف نیروهای SDF حضور دارند و ۱۹ نفر فقط در نوامبر ۲۰۲۱ ربودە شدەاند”.

روان العالکو در تابستان ۲۰۲۰ وقتی که فقط ۱۶ سال داشت، توسط نیروهای SDF بە بهانەی دیدار یکی از دوستانش در دربەسبی سوریه، ربودە شد. بخش انگلیسی رسانەی عرب نیوز در گزارشی  بە چالش جدی ربودە شدن کوردکان و مسلح کردنشان در مناطق تحت کنترل نیروهای وابستە بە پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه پرداختە است.

فرهاد اوسو، یکی از فعالان حقوق بشر، و از بستگان “روان العالکو” در اقلیم کردستان، با روایت داستان العالکو، به “عرب نیوز” گفت که این دختر دانش‌آموز عملاً پس از اینکه مادر دوستش او را به دفتر امنیتی محلی منطقه برد، ربوده شد. العالکو در اردوگاه سربازان جوان با ماه­ها تمرینات نظامی طاقت‌فرسا و تلقین‌های سیاسی روبرو شد. به گفته اوسو، در تمام این مدت، العالکو هیچ تماسی با خانواده خود نداشت. با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها، عمران، پدر العالکو، درخواست‌های بیشتر و بیشتری را برای آزادی فرزندش مطرح کرد که در نهایت منجر به دستگیری‌اش شد. هنگامی که عمران العالکو آزاد شد، نامه­ ای سرگشاده در فیس‌بوک منتشر کرد و خواستار آزادی دخترش شد.

عمران، با درخواست مستقیم از مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای SDF، که یک سال قبل متعهد به پایان دادن به کارگیری کودکان به عنوان نیروی مسلح شده بود، نوشت: «این مورد، یک آدم‌ربایی، ربودن یک کودک از خانه، مدرسه، دوستانش و نابود کردن دوران کودکی اوست. این خائنان دخترم را ربودند. به من گفتید که به تعهد خود عمل م ی­کنید، پس چرا قوانین را فقط در جایی که مناسب می­دانید اعمال می­ کنید؟ گذشته، حال و آینده ام را سرقت کردید».

داستان العالکو یک داستان منحصر به‌فرد در شمال شرق سوریه نیست. منابع محلی به عرب‌نیوز گفتەاند با توجه به افزایش تقاضای SDF جهت جذب نیرو برای دفع حملات ترکیە و شبه نظامیان اشغالگر وابستە بە ترکها (ابتدا در عفرین در سال ۲۰۱۸ و سپس در مناطق دیگر شمال سوریه در سال ۲۰۱۹)، نیروهای “HSD” به سمت سربازگیری اجباری و به کار گرفتن جنگجویان زیر سن قانونی حرکت کرد.

اوسو می‌گوید که او و دیگر فعالان حقوق بشر افزون بر ۸۰ مورد مشابه از سربازگیری اجباری کودکان زیر سن قانونی توسط نیروهای SDF را مستند کرده‌اند. فعالان حقوق بشر در میان مبارزان زن در SDF، مواردی از سربازگیری اجباری دختران نوجوان را ثبت کردند. در میان آنها یک دختر ۱۵ ساله بود که در دسامبر ۲۰۲۱ در شهر مرزی کوبانی ناپدید شد. اوسو با اشاره به گروه وابسته به PKK که روان العالکو را به سربازی گرفته، گفت: «والدین او تأییدیه حضورش را دریافت کردند، اما جنبش جوانان انقلابی از آزاد کردن او امتناع کرد».

وی افزود «به طور کلی، همه بچه‌هایی که در شمال سوریه ربوده شده‌اند، آموزش‌های نظامی و رزمی دیده‌اند و مهم‌تر و خطرناک‌تر از همه اینکه، بچه‌ها در معرض شستشوی شدید مغزی قرار می‌گیرند، تا جایی که به آنها گفته می‌شود والدین خود و اینکه از کجا آمده‌اند را فراموش کنند. همه آن چیزی که اهمیت دارد اهداف پ.ک.ک است. والدین مجاز به هیچگونه تماسی با فرزندان خود در زمان آموزش نیستند».

سرانجام وقتی العالکو بعد از یک سال به خانواده‌اش بازگردانده شد، شخصیتش به طرز چشمگیری تغییر کرده بود، او با ایده‌آل‌های خیالی کمونیستی پ‌.ک‌.ک شستشوی مغزی داده شده بود…

در سال ۲۰۱۹، مظلوم عبدی، فرمانده نظامی SDF که از کادرهای قدیمی پ.ک.ک است، با انتقاد از ادامه عضوگیری کودکان توسط گروه‌های SDF مواجه شد و تعهدی را از طرف گروه متبوع خود برای پایان دادن به این عمل امضا کرد که تحت نظارت سازمان ملل بود. برای اجرای این تعهد، نیروهای دموکراتیک سوریه دفتر حفاظت از کودکان در برابر درگیری­های مسلحانه را تأسیس کردند که با اعزام و بازگشت بیش از ۲۰۰ کودک به خانواده‌هایشان اعتبار خوبی کسب کرد. اما در نوامبر ۲۰۲۱، ده‌ها خانواده کرد در مقابل مقر سازمان ملل در شهر قامشلو تجمع و نیروهای SDF و پ.ک.ک را به نقض عهد خود متهم کردند.

بسام الاحمد، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی «حقیقت و عدالت برای سوری­ها» به عرب‌نیوز گفت که «همه نیروهای مسلح از همه جناح­ها در سوریه در جذب کودک‌سربازها مقصر هستند».

او گفت: «تنها تفاوت این است که نیروهای ‌SDF یا همان HSD در سال ۲۰۱۹ تعهدی را با سازمان ملل امضا کردند تا این عمل را متوقف کند. اگرچه که پس از آن  تعدادی از کودکان به والدین خود بازگردانده شدند، اما این پدیده هنوز به پایان نرسیده است. در واقع، موارد عضوگیری کودکان ادامە دارد».

گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر در سوریه حاکی از آن است که حداقل ۱۵۶ کودک‌سرباز در صفوف نیروهای SDF باقی مانده‌اند و ۱۹ نفر فقط در نوامبر ۲۰۲۱ ربودە شدەاند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی