سایز متن   /

همانطور که می دانیم از سال ۱۹۹۰ میلادی الی ۲۰۱۵ میلادی نیروهای گروهک تروریستی پ.ک.ک بطور کلی در خاک ترکیه مستقر بودند و در بعضی از نقاط نیز قرارگاه داشتند. بخصوص کوههای گابار و جودی قبلا در اختیار نیروهای پ ک ک بود و بعد از سال ۲۰۱۵ ترکیه مصمم به پاکسازی منطقه از نیروهای پ.ک.ک شد و در نتیجه کوه جودی و کوه گابار به کنترل نیروهای ترکیه درآمدند. با این شرایط وضعیت منطقه بطور کلی تغییر یافت که قبلا بوی ترور و جنگ می داد. دیگر الان به یک منطقه اقتصادی تبدیل شده و هزاران نفر از اهالی منطقه در چاهای استخراج نفت کار می کنند.

کوه جودی بین مرکز شهر شیرناک، سیلوپی و جزیره واقع شده است. رشته کوهی است که از قله های دندانه دار در کنار هم تشکیل شده است. کوه جودی در منطقه جنوب شرقی آناتولی و در ۱۵ کیلومتری مرز ترکیه و عراق قرار دارد. در ۳۲ کیلومتری شهر جزیره  واقع در کرانه رود دجله. در ۱۷ کیلومتری مرکز شهر شیرناک است چهار قله بیش از ۲۰۰۰ متر در کوه جودی بیضی شکل وجود دارد. بلندترین آنها ۲۱۱۴ متر است.

منطقه شیرناک یکی از مناطقی بود که بعلت درگیری های پ.ک.ک با دولت ترکیه در گذشته دچار بیشترین آسیب ها شده بود و سبب شد که بیش از ۲۰۰۰ روستا تنها در این استان تخلیه شوند و بیشتر مردم نیز مهاجرت کردند و در حال حاضر با پاکسازی تروریست ها مردم دوباره به شهر و روستایشان برمی گردند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی