سایز متن   /

مقامات کرد و شاهدان عینی در استان دهوک اقلیم کردستان عراق می‌گویند که ارتش ترکیه از چند روز پیش احداث یک پایگاه نظامی جدید را در بالای کوه کیسته، واقع در عمق خاک عراق و حدود ۱۰ کیلومتری مرز ترکیه، آغاز کرده است.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها بین ترکیه و پ‌ک‌ک در شمال عراق در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. از اواسط سال ۲۰۲۱، ارتش ترکیه حملات هوایی و زمینی را علیه مقر و عناصر پ‌ک‌ک در این منطقه، به ویژه در امتداد مرز با ترکیه، انجام داده است. این حملات منجر به کشته شدن صدها عضو پ‌ک‌ک و تخریب مقرها و انبارهای سلاح آنها شده است. وزارت دفاع ترکیه مدعی است که این عملیات منجر به کاهش قابل توجهی در قلمرو فعالیت پ‌ک‌ک شده است.

یک مقام کرد در استان دهوک به العربی الجدید گفت: “ارتش ترکیه پس از درگیری‌های اخیر، احداث پایگاهی را در بالای کوه کیسته در منطقه العمادیه، واقع در شرق استان دهوک، آغاز کرده است.”

این مقام کرد که خواست نامش فاش نشود، افزود: “اقدام ترکیه برای ایجاد یک پایگاه جدید در داخل خاک عراق بخشی از طرح این کشور برای ایجاد یک منطقه امن یا حائل برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک به ترکیه است. در صورت تکمیل، این چهارمین پایگاهی خواهد بود که ترکیه از ابتدای سال گذشته تاکنون در این منطقه احداث کرده است.”

علی رحمانی، کارشناس امور امنیتی کردستان و ساکن استان دهوک، این خبر را تأیید کرد و گفت: “کنترل قله کوه، مناطق وسیعی از استان دهوک را تحت نظارت ارتش ترکیه قرار می‌دهد.”

رحمانی به العربی الجدید گفت: “ارتش ترکیه با استفاده از بمباران هوایی و عملیات زمینی، شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک را در عمق خاک عراق در یک روند فرسایشی مستمر قرار داده است. این اقدام می‌تواند جایگزینی برای عملیات گسترده باشد که از نظر نظامی، انسانی و حتی سیاسی، به دلیل واکنش احتمالی عراق، هزینه‌های بالایی خواهد داشت.”

وی افزود: “از ابتدای سال جاری، پ‌ک‌ک بیش از ۳۰ موضع مهم خود را در این منطقه از دست داده و به دلیل عملیات ترکیه از مناطق مرزی که در آنها فعال بود، عقب‌نشینی کرده است.”

شیرکو جمجمالی، فعال سیاسی کرد در دهوک، در گفتگو با العربی الجدید، کنترل ارتش ترکیه بر کوه کیسته را تحولی مهم در روند درگیری در مرز عراق و ترکیه دانست و گفت: “منطقه کوه کیسته مشرف به بیش از ۵۰ روستا در مناطق کانی ماسی، بامرنی و باطوفا است. این منطقه از دیرباز پناهگاه اصلی عناصر پ‌ک‌ک بوده است و به نظر می‌رسد این گروه در حال حاضر در شرایط سختی قرار دارد.”

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی