سایز متن   /

سانحه غم‌انگیز سقوط بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران، واکنش‌های متفاوتی را در میان گروه‌های سیاسی کرد به دنبال داشت.

مردم کردستان با حضور گسترده در مراسم بزرگداشت در نقاط مختلف استان، اعم از شهرها، روستاها، مساجد، تکیه‌ها و خیابان‌ها، مراتب قدرشناسی خود را نسبت به خدمات و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان در حل مشکلات کردستان ابراز داشتند. این مراسمات در روزهای آینده نیز در مناطق مختلف کردنشین ادامه خواهد داشت.

در اقلیم کردستان عراق نیز مردم به مانند هموطنان خود در ایران، با برگزاری ده‌ها مراسم گرامیداشت، عزادار شهادت آیت‌الله رئیسی بودند. شخصیت‌های سیاسی از طیف‌های مختلف، با حضور در این مراسم‌ها، همدردی خود را با مردم ایران اعلام کردند.

بارزانی و طالبانی، رهبران دو جریان اصلی سیاسی اقلیم کردستان، به همراه سران احزاب اپوزسیون، در مراسم کنسولگری ایران در اربیل حضور یافتند. همچنین، برخی از مقامات اقلیم جهت ابراز همدردی با مردم ایران، راهی تهران شدند. این حضور و همدلی نشان داد که بار دیگر، ایران و اقلیم کردستان در روزهای سخت، یکپارچه و متحد هستند و اختلافات جزئی در اینگونه مواقع به سرعت کنار گذاشته می‌شود.

در کردستان ترکیه نیز چندین مراسم بزرگداشت برای آیت‌الله رئیسی برگزار شد و احزاب قانونی کردی بیانیه‌های همدردی صادر کردند. پ.ک.ک، اگرچه هنوز بیانیه رسمی صادر نکرده، اما در رسانه‌های خود به روش‌های مختلف، همدردی خود با مردم ایران را نشان داده است.

مظلوم کوبانی، فرمانده کردهای سوریه، از نخستین شخصیت‌های کُرد بود که پیام همدردی صادر کرد و به ستایش نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش و فقدان شهید رئیسی به عنوان یک مصیبت برای منطقه، پرداخت. همچنین، چند مراسم بزرگداشت نیز در کردستان سوریه برگزار شد.

در مقابل این واکنش‌های همدلانه، گروهک‌های مزدور کومله و دمکرات تنها جریاناتی بودند که با خوشحالی از این واقعه، در مقرات خود به پایکوبی پرداخته و با نشر فراخوان‌هایی، کردهای ایران را به آشوب و ناامنی دعوت کردند که با بی‌تفاوتی مردم روبرو شد. گروهک پاک، به دلیل نزدیکی به بارزانی، سکوت اختیار کرد و سایر جریانات نیز به انتشار اخبار و گزارش‌های خنثی بسنده کردند.

فعالان به ظاهر مدنی و مذهبی کردستان ایران که در موارد کم‌اهمیت‌تر، بارها با صدور بیانیه از حقوق خود و دیگران سخن گفته بودند، در قبال این فاجعه ملی سکوت اختیار کردند و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.

کومله و دمکرات که عملاً کارمند دستگاه جاسوسی موساد هستند، از هر فرصتی برای خیانت به ایران و ریختن خون جوانان کرد بهره می‌برند. سرکردگان این گروهک‌ها که در اروپا و مهمان همیشگی تلویزیون‌های لندنی هستند، از طریق فریب جوانان کرد به دنبال کسب منافع شخصی خود بوده و با سوءاستفاده از احساسات پاک این افراد، آنها را به سمت خشونت و ناامنی سوق می‌دهند.

لازم است تدابیر لازم برای بازگرداندن جوانان فریب‌خورده‌ای که به دلیل بدهکاری مالی، جرایم نزاع و مواد مخدر در کمپ‌های این گروهک‌ها در اقلیم کردستان عراق زندانی شده‌اند به کشور اندیشیده شود. با بازگشت این جوانان و آگاهی آنها از ماهیت واقعی و جنایتکارانه کومله و دمکرات، دکان این گروهک‌ها که از فریب جوانان کرد ارتزاق می‌کنند، بسته خواهد شد و آنها دیگر نخواهند توانست به اقدامات ضدایرانی خود ادامه دهند.

شهادت آیت‌الله رئیسی بار دیگر نشان داد که ایران و اقلیم کردستان در غم و شادی یکپارچه هستند و گروه‌های معاند و وابسته به دشمنان خارجی، هرگز نمی‌توانند به اهداف شوم خود برای تفرقه‌افکنی و ایجاد ناامنی در منطقه دست پیدا کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی