سایز متن   /

منابع خبری مدعی هستند که ایالات متحده آمریکا، تعدادی از شخصیت‌های برجسته کردستان سوریه را به واشنگتن منتقل کرده است. هدف از این اقدام، آموزش نحوه اداره و خودمختاری این منطقه به آنها عنوان شده است.

برخی تحلیلگران این اقدام را مشابه رویکرد آمریکا در قبال کردستان عراق می‌دانند. در سناریوی عراق، نفت این منطقه به مدت طولانی از طریق بندر جیهان ترکیه به صورت رایگان در اختیار اسرائیل و آمریکا قرار گرفته است.

گفته می‌شود که در چند سال گذشته، ارتش آمریکا نیز به استخراج و غارت نفت کردستان سوریه مبادرت کرده است. حال به نظر می‌رسد هدف از این طرح جدید، مشروعیت بخشیدن به این اقدامات از طریق اعلام خودمختاری این منطقه باشد.

در ماه‌های اخیر، با میانجی‌گری ایران، زمینه گفتگو میان کردهای سوریه و دولت مرکزی به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل و بازگشت ارتش به منطقه فراهم شده بود. با این حال، مداخلات آمریکا بار دیگر این تفاهمات را برهم زده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کردهای سوریه قصد دارند با برگزاری انتخابات، مقامات و ساختار اداری خود را تعیین کرده و استقلال خود را اعلام کنند.

اما ترکیه این اقدام را به مثابه “خط قرمز” خود تلقی کرده و اعلام نموده است که در صورت وقوع چنین اتفاقی، دست به عملیات نظامی زمینی و اشغال این مناطق خواهد زد.

این اقدامات آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در دو سال گذشته، شاهد بهبود روابط و تفاهمات میان همسایگان منطقه بوده‌ایم. حال، سیاست‌های واشنگتن بار دیگر بیم جنگ، کشتار و تجزیه در منطقه را زنده کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی