سایز متن   /

روابط بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق بار دیگر به دلیل تنش بین آنکارا و سلیمانیه، یکی از دو استان اصلی این منطقه، رو به وخامت گذاشته است. ترکیه، سلیمانیه را به اتهام حمایت از پ.ک.ک تحت فشار قرار داده و به طور رسمی رهبران آن را تهدید کرده است.

 

اختلافات دیرینه:

ریشه این تنش‌ها در رقابت‌های دیرینه ژئوپلیتیکی و اقتصادی نهفته است. ترکیه از دیرباز روابط نزدیکی با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان (پارتی) و حاکم بر استان‌های اربیل و دهوک در غرب اقلیم کردستان، داشته است. این روابط شامل همکاری‌های اقتصادی گسترده در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، سرمایه‌گذاری و پروژه‌های عمرانی می‌شود.

در مقابل، روابط ترکیه با بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) و حاکم بر استان‌های سلیمانیه و حلبچه در شرق اقلیم، تیره و خصمانه است. ترکیه، یکیتیرا به داشتن روابط نزدیک با پ.ک.ک متهم می‌کند و به همین دلیل، از توسعه روابط خود با سلیمانیه خودداری کرده است.

 

تهدیدات و حملات:

هفته گذشته، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، در سخنرانی خود در پارلمان این کشور، بافل طالبانی و یکیتی را به طور رسمی تهدید کرد و گفت که در صورت ادامه روابط آنها با پ.ک.ک، ترکیه “اقدامات لازم” را انجام خواهد داد.

علاوه بر تهدیدات لفظی، ترکیه اقدامات تهاجمی نیز علیه سلیمانیه انجام داده است. در اقدامی جنجالی، ترکیه با استفاده از پهپاد به کاروان نظامی مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) که به سلیمانیه سفر کرده بود، حمله کرد. هدف از این حمله، ارسال پیامی هشدارآمیز به طالبانی و آمریکا بود، چرا که آمریکا از قسد حمایت می‌کند.

 

منافع اقتصادی در میان:

علاوه بر مسائل ژئوپلیتیکی و امنیتی، شواهد نشان می‌دهد که رقابت‌های اقتصادی نیز در تشدید تنش‌ها بین ترکیه و سلیمانیه نقش دارد.

روابط نزدیک بارزانی با ترکیه، باعث شده است که پیمانکاران ترکیه‌ای برنده بزرگ قراردادهای نفتی، پروژه‌های عمرانی، و ساخت مسکن در اربیل و دهوک باشند. در مقابل، سلیمانیه از چنین مزایایی برخوردار نیست و این موضوع باعث نارضایتی ترکیه شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی