سایز متن   /

نشریه ال‌مونیتور به نقل از سه منبع موثق اعلام کرده است که عبدالله اوجالان، رهبر زندانی گروه تروریستی پ‌ک‌ک، طی تماس تلفنی از زندان ایمرالی با رهبران پ‌ک‌ک در کوه قندیل عراق از آنها خواسته است که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و با دولت ترکیه وارد مذاکره شوند.

براساس گزارش ال‌مونیتور که منابع آن مقامات ترکیه‌ای هستند، رهبران پ‌ک‌ک در پاسخ به اوجالان پرسیده‌اند که در صورت انجام این اقدام، آینده آنها چه خواهد شد؟ این مکالمه که با تنش همراه بوده، در نهایت با عصبانیت اوجالان و قطع تلفن به پایان رسیده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اخیراً در ترکیه بحث‌هایی پیرامون آغاز یک «روند صلح» جدید، موسوم به «باریش سوره‌جی»، مطرح شده است. در مراسم گشایش سال کاری جدید مجلس ملی ترکیه، دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی، به طور غیرمنتظره به ردیف‌های حزب کردی دم پارتی (حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها) رفته و با آنها دست داده است. این حرکت، همراه با اظهارات باغچه‌لی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، رسماً موضوع شروع یک روند صلح جدید را مطرح کرد.

این اولین بار نیست که تلاش‌هایی برای صلح با پ‌ک‌ک انجام می‌شود. آخرین تلاش در این زمینه در سال ۲۰۱۵ با شکست مواجه شد. با این حال، به نظر می‌رسد که رهبران مسلح پ‌ک‌ک در قندیل که با کشورهای رقیب ترکیه نیز ارتباط دارند، همچنان تمایلی به صلح ندارند. در مقابل، اوجالان و برخی کادرهای سیاسی پ‌ک‌ک خواستار مذاکره و پایان درگیری‌های نظامی هستند.

گزارش‌ها حاکی از وجود دوگانگی در میان کردهای ترکیه است. در حالی که برخی با حمایت از قندیل مخالف هر نوع مذاکره و صلح هستند و آن را نوعی تله می‌دانند، بخش بزرگی از حامیان اوجالان به دنبال مذاکره و برقراری صلح هستند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی