سایز متن   /

بحث آشتی ملی ترکیه و خلع سلاح پ.ک.ک یکی از داغ‌ترین موضوعات در فضای مجازی کردی است. پس از آنکه عبدالله اوجالان خواستار پایان حملات مسلحانه توسط پ.ک.ک شد، مقامات ترکیه پیشنهاد انتقال او از زندان امرالی به پارلمان ترکیه را مطرح کردند. هم‌زمان، در رسانه‌های ترکیه نیز گمانه‌زنی‌هایی درباره ایجاد یک خودگردانی کردی مشابه اقلیم کردستان عراق برای حل مسأله کردها به شدت مطرح است.

چهل سال نبرد بین پ.ک.ک و حکومت ترکیه نتیجه‌ای به نفع هیچ‌کدام از طرفین نداشته، اما در این درگیری‌ها حدود صد هزار نفر قربانی شده‌اند. علاوه بر آن، این جنگ طولانی بیش از دو تریلیون دلار به اقتصاد ترکیه خسارت وارد کرده است. ارتش ترکیه همچنان در کردستان عراق و سوریه به سرکوب پ.ک.ک مشغول است، در حالی که این گروه با نفوذ در پارلمان ترکیه از طریق احزاب نیابتی مانند دم‌پارتی به فعالیت سیاسی ادامه می‌دهد.

بحث آتش‌بس و آشتی ملی با پ.ک.ک چندین بار در طول سال‌های گذشته مطرح و حتی عملی شده، اما هر بار با شکست مواجه گردیده است. مهم‌ترین تلاش در این راستا در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که به سرعت به دلیل اتهامات متقابل از سوی دو طرف به نقض توافق، از هم فروپاشید. از این‌رو، بعید است پ.ک.ک به سادگی تن به خلع سلاح بدهد.

در این میان، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که کنترل نهایی بر جنبش‌های مسلح کردی نه در قندیل و اقلیم کردستان، بلکه در واشنگتن قرار دارد. پس از آنکه ناکارآمدی گروه‌هایی مانند کومله و حزب دمکرات کردستان ایران برای آمریکا روشن شد، واشنگتن به خلع سلاح آن‌ها توسط اقلیم کردستان رضایت داد. اکنون، با غارت نفت سوریه توسط آمریکا و بحث خروج نیروهای آمریکایی از کردستان سوریه، ترکیه تلاش می‌کند تا با فشار به واشنگتن، پ.ک.ک را خلع سلاح کرده و خودگردانی کردهای سوریه را از بین ببرد. اردوغان امیدوار است که کارکرد پ.ک.ک برای واشنگتن به پایان رسیده باشد و با طرح آشتی ملی، ضربه نهایی به این گروه وارد کند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی