سایز متن   /

نخست‌وزیر اقلیم کردستان، مسرور بارزانی، در مصاحبه‌ای با شبکه‌های الحدث و العربیه، به مسائل کلیدی منطقه از جمله روابط میان اربیل و بغداد، حضور نیروهای ائتلاف در عراق، صادرات نفت اقلیم، سفر احتمالی رئیس‌جمهور ایران به اقلیم کردستان و همچنین حضور پ‌ک‌ک در این منطقه پرداخت.

بارزانی در بخشی از این مصاحبه درباره حضور پ‌ک‌ک اظهار داشت که این گروه هیچ منفعتی برای اقلیم کردستان و امنیت منطقه نداشته است. وی گفت: “اعضای پ‌ک‌ک در مناطقی مانند شنگال و خانقین حضور دارند که هیچ ارتباطی با برنامه‌های سیاسی آنها ندارد. فعالیت آنها در این مناطق دور از مرزهای ترکیه، موجب حساسیت‌هایی برای همسایگان ما به ویژه ترکیه شده است. این حساسیت‌ها منجر به عملیات‌های نظامی مداوم ترکیه در مناطق مرزی شده و گاه نیز به بهانه حضور پ‌ک‌ک، عمق خاک اقلیم کردستان هدف حملات قرار می‌گیرد.”

بارزانی در ادامه به توافقنامه شنگال بین دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت: “متأسفانه این توافق هنوز اجرایی نشده است. بر اساس این توافق، نباید هیچ نیروی نظامی غیرقانونی در این مناطق وجود داشته باشد. تنها نیروهای رسمی امنیتی و پیشمرگه‌ها باید در این مناطق حضور داشته باشند.” وی همچنین افزود که عدم اجرای این توافق و ادامه وضعیت کنونی مانع از بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان شده و تأکید کرد که این توافقنامه باید به طور کامل اجرا شود تا به درگیری‌ها در مناطق مورد مناقشه پایان داده شود.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان همچنین درباره رابطه برخی احزاب با پ‌ک‌ک و حضور این گروه در سلیمانیه تأکید کرد که این سیاست به نفع اقلیم کردستان و عراق نیست. او تصریح کرد: “این سیاست‌ها نیاز به تجدید نظر دارند. ما به دنبال راه‌حلی اساسی برای حقوق مردم اقلیم کردستان هستیم، اما هیچ‌گونه اقدام مخربی را نه در اینجا و نه در هیچ جای دیگری قبول نداریم.”

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی