سایز متن   /

سحر میرزایی//

شب گذشته اعضای مسلح پ‌ی‌د در داخل شهر قامشلو که خود را نیروهای آسایش خوانده‌اند و زیرمجموعه‌ی ی‌پ‌گ (شاخه‌ی نظامی – سوری پ‌ک‌ک – حزب کارگران کوردستان ترکیه) است، با زور اسلحه و فشار نظامی، هردو مقرّ (حزب دموکرات کوردستان –سوریه) و (اتحاد کوردی) را در شهر تل‌تمر از توابع استان حسکه واقع در شمال سوریه را پلمپ و اعضای این احزاب را از آن مقرّها بیرون راندند. این خبری بود که در رسانه‌های اقلیم کوردستان منتشر شده بود.

به گزارش همین منبع، منبعی آگاه در محل در این باره گفته: نیروهای مسلح ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د موسوم به آسایش (پلیس شهری) ساعت ۱۸ دیروز این دو مقرّ را محاصره و اعضا و سران این احزاب را با زور اسلحه و خشونت از آنجا بیرون و سپس اقدام به پلمپ این اماکن کرده‌اند.

افراد مسلح پ‌ی‌د گفته‌اند که از فرمانده‌ی اصلی خود دستور به انجام این کار را دریافت کرده‌اند. گفتنی است قبلا هم شمار زیادی از دفاتر و مقرّهای احزاب و گروههای سیاسی در مناطق تحت کنترل پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ، با چنین رفتارهای خشونت‌آمیزی پلمپ و تخلیه شده‌اند. از جمله دفاتر و مقرّهای احزاب و گروههایی که عضو انجمن میهنی کورد سوریه هستند در شهرها و محل‌های مختلف توسط همین گروه و با زور اسلحه و خشونت نظامی، تخلیه و تعطییل شده‌اند و به اعضای این احزاب و انجمن‌ها، اجازه‌ی فعالیت داده نشده است. همچنین تعداد زیادی از سران این احزاب و گروهها هم توسط این گروه بازداشت و زندانی و شکنجه شده‌اند و هنوز هم شماری از آنها در زندان این گروه به سر می‌برند. از جمله‌ی این افراد رئیس حزب دموکرات کوردستان سوریه در عفرین به نام عبدالرحمن آپو است که هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

پ‌ی‌د (حزب اتحاد دموکراتیک) از احزاب اقماری پ‌ک‌ک است که در سال ۲۰۰۴ توسط این گروه تاسیس شد و در اوایل ناآرامی و آشوب‌ها در شمال سوریه، با راهنمایی، فرمان و اقدام مستقیم پ‌ک‌ک، شاخه‌ی نظامی این گروه به نام یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) هم تاسیس شد که گفته می‌شود مسؤلیت آنرا دکتر باهوز اردال از سران قدیمی پ‌ک‌ک که اصالتا سوری هم هست؛ برعهده دارد.

بنا به شیوه‌ی تفکر پ‌ک‌ک که جز خود طرف و فکر دیگری را قبول نمی‌کند و مدام هم با کلماتی همچون آزادی، دمکراسی و حقوق بشر و غیره بازی می‌کند؛ این گروه هم مؤظف شد تا اجازه ندهد هیچ کدام از احزاب و گروههای سیاسی در شمال سوریه به فعالیت بپردازند. این ویژگی گروه را که احزاب و گروههای سیاسی از آن به عنوان خودمحوری و دیکتاتوری نام می‌برند؛ سبب شد عرصه بر دیگر گروهها و احزاب تنگ‌تر شود و این گروه هم بنا به دستور سران پ‌ک‌ک خود را یکه‌تاز میدان اعلام کند.

از سوی دیگر جذب و بعضا فریب و ربودن کودکان زیر ۱۸ سال که بنا بر منشور بین‌المللی حقوق کودکان، به کارگیری آنها در کارهای غیرقانونی، سخت و به ویژه نظامی، ممنوع و نقض حقوق بشر و کودکان تلقی می‌شود و همچنین هشدار سازمان بین‌الملل به دفعات به این گروه در خصوص همین نقض حقوق کودکان و از طرفی دیگر متهم شدن به پاکسازی قومی توسط نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی، از مهمترین اقدامات خودمحورانه و یا به قول سیاسیون، دیکتاتورمآبانه‌ی این گروه محسوب می‌شود که تاکنون شمار زیادی از کوردها را مجبور به ترک خانه و کاشانه و شهرشان کرده که بیشتر آنها در اردوگاه آورگان سوری در شمال عراق و ترکیه مستقر شده‌اند و تعداد زیادی از آنها نیز در مسیر مهاجرت به کشورهای‌ اروپایی، قربانی فشارهای فکری، سیاسی، اقتصادی مبدا و امواج پر تلاطم دریاها شدند. نمونه‌ی آیلان‌ها هستند که هیچ وقت از حافظه‌ی کوردها پاک نخواهد شد.

این گروه اخیرا و به دنبال اعلام فدرالیسم شمال سوریه، باردیگر مردم شهر قامشلو را درگیری خشونت‌ کرده که طبق آمار منتشر شده، تاکنون بیش از ۱۵۰ غیرنظامی در این شهر کشته و زخمی شده‌اند. هرچند دلیل این درگیری‌ها چیز دیگری عنوان شده و طرف‌های درگیر همدیگر را متهم به شروع آن می‌کنند؛ اما به عقیده‌ی کارشناسان این حوزه، پ‌ی‌د خواست پس از اعلام فدرالیسم، به نوعی خود را علیه حکومت مرکزی دمشق نشان دهد؛ چراکه از روز نخست این بازی تاکنون، پ‌ی‌د و شاخه‌ی نظامی آن، در زمین دمشقی‌ها بازی کرده‌اند و این از مهمترین انتقادهای وارده به این گروه از سوی احزاب و گروههای سیاسی دیگر بوده است. فراموش نشود که اولین کسی که به این فدرالیسم واکنش نشان داد، شخص بشار اسد بود و این شاید همان نقطه‌ی آغاز دیگری در این بازی بوده باشد که سرنخی از آن در قامشلو مشاهده شد.

در پایان این نوشته شاید خالی از لطف نباشد که این موضوع هم باردیگر مرور شود که پس از چند سال از گذشت این بازی و کنترل این مناطق توسط این گروه که البته بدون شلیک حتی یک گلوله هم صورت گرفت و به قول سیاسیون، دو دستی تقدیم شد تا از آن محافظت کند و اجازه ندهد از اطراف به این سرزمین تجاوز شود، فرودگاه قامشلو و شهرک کارکنان رسمی دولت سوریه، به نام مربع امنتی نامگذاری شد و همچنان هم در اختیار نیروهای دمشق است. در شهرها و استان‌های دیگر هم که این گروه نگهبانی از آنها را در اختیار دارد، تقریبا وضع به همین منوال است.

ایمیل نویسنده: sahar.m@mail.com

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی