سایز متن   /


فرماندار پیشین شنگال که از رهبران حزب دمکرات کردستان (پارتی) است از درخواست این حزب از آمریکا و کشورهای دیگر برای بیرون راندن پ.ک.ک از شنگال خبر داد.

به گزارش کورد پاریز، “محما خلیل” که در دوران سلطه کامل کردها از سوی مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان به عنوان فرماندار شنگال منصوب شد در گفتگو با پایگاه خبری خندان، گفت: از سفارتخانه آمریکا در عراق و سفارتخانه دیگر کشورها نیز درخواست کرده ایم نیروهای پ.ک.ک از شنگال خارج شوند و وضعیت امنیتی منطقه نیز آرام و با ثبات گردد تا آورگان بتوانند به شهر باز گردند.

بر اساس این خبر، هم اکنون ۵ هزار نیروی نظامی شامل پلیس فدرالی عراق، حشد الشعبی و ارتش عراق و نیروهای ایزدخان و نیروهای پ.ک.ک در شنگال حضور دارند.

نماینده پیشین مجلس عراق از فراکسیون حزب دمکرات کردستان (پارتی) تاکید کرد که نیروهای پ.ک.ک در شنگال دارای اختیارات بسیاری هستند و این موضوع به ضرر شنگال و ساکنان آن است.

مشاور کنونی پارلمان کردستان در امور ایزدیان خاطر نشان ساخت که هر یک از نیروهای مستقر در شنگال تحت فرمان نهادها و شخصیت های مختلف هستند و هر کدام به صورت مستقل و خارج از فرماندهی واحد فعالیت  می کنند.

 محما خلیل، نیروهای وابسته به پ.ک.ک را دارای بیشترین نفوذ در شنگال معرفی کرد و عنوان کرد که مرکز شهر در دست پلیس فدرالی است.

وی با اشاره به اینکه از آمریکا و دیگر کشورها درخواست کرده اند که به حضور نیروهای وابسته به پ.ک.ک و دیگر نیروها در شنگال پایان دهند، از عدم پاسخ آمریکا به این درخواست، اما وعده آن ها مبنی بر عادی سازی اوضاع این شهر خبر داد.

 شنگال در شمال غربی عراق که به عنوان سکونتگاه تاریخی کُردهای ایزدی شناخته می شود به لحاظ اداری به استان نینوا تعلق دارد.

این شهر در غرب رودخانه دجله در ۱۴۰ کیلومتری موصل و غرب اقلیم کردستان عراق واقع شده و یکی از مناطقی است که مشمول ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق ویژه مناطق مورد مناقشه می باشد و یکی از کانون های منازعه میان اربیل و بغداد است.

منطقه شنگال از ۱۴ منطقه و بخش تشکیل شده است، از جمله: سنونی، گرعزیز، گربنات، گرقسب، دهولا، بورک، خانه سور، وردیه، دوگری، سیپا شیخ خدری، کهیل، روژاوا و خرابه بازار و با احتساب این مناطق مساحت آن ۳ هزار و ۳۸۸ کیلومتر می باشد و شمار ساکنین شنگال قبل از حمله داعش ۴۱۲ هزار نفر بود که کردهای ایزدی ۷۰ درصد این جمعیت را تشکیل داده و کردهای مسلمان نیز ۱۹ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. اعراب ۱۰ درصد و مسیحیان نیز ۱ درصد جمعیت را تشکیل داده اند.

اهمیت استراتژیک شنگال به دلیل واقع شدن آن بر سر راه موصل مرکز استان نینوا در شمال غرب و رقه در سوریه می باشد.

۳ اوت ۲۰۱۴ داعش از سه محور یورش خود را به مناطق ایزدی نشین در منطقه شنگال آغاز و این مناطق را به اشغال کامل درآورد و جدای از کشتارها و فاجعه انسانی، پیامدهای این اشغال، تاثیراتی عمیق در عرصه سیاسی کُردی در عراق گذاشت.

در نتیجه اشغال شنگال توسط داعش ۳۶۰ هزار ایزدی آواره شدند و هزاران تن از آنان توسط عناصر این گروه کشته شدند.

طبق گزارش کمیته زنان پارلمان کردستان عراق بیش از ۴۰۰۰ زن و دختر ایزدی توسط داعش ربوده شدند.

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اشغال شنگال از سوی داعش و عقب نشینی بدون دفاع نیروهای پیشمرگ حزب دمکرات کردستان (پارتی) به عنوان رقیب دیرین خود در منطقه را فرصتی مغتنم شمرد تا با اعزام نیرو به منطقه و حمایت از آوارگان و درگیری با داعش به عنوان نیرویی که نه تنها در شمال سوریه بلکه در عراق نیز با تندروهای مذهبی و به ویژه دولت اسلامی عراق و شام مبارزه ای تاثیرگذار را به پیش می برد، جایگاه خود در شمال عراق را تقویت کند و حوزه نفوذ حزبی خود را گسترش دهد.

پس از رویدادهای ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ و خروج نیروهای پیشمرگ از مناطق مورد مناقشه از جمله شنگال و بازگشت نیروهای عراقی، نیروهای پ.ک.ک و وابستگان این حزب در این منطقه باقی ماندند و تاکنون ضمن داشتن همکاری و  هماهنگی با حشد الشعبی و ارتش عراق، به فعالیت های خود در منطقه ادامه دادند.

پارتی طی دو سال اخیر بارها خواستار خروج پ.ک.ک از شنگال شده، درخواستی که تاکنون رد شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی