سایز متن   /

دسته‌بندی نشده

از نگاه آنکارا، نیروهای دموکراتیک سوریه گروهی تروریستی است چرا که با حزب غیرقانونی کارگران کردستان ارتباط دارد. ترکیه نگران است زمانی که نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش را از منجیب بیرون کردند، یکی از مناطقی که درگیری ها در حال حاضر به اوج خود رسیده است، این پیروزی کردها را قادر سازد که کنترل نزدیک به ۹۸ کیلومتر از مناطق میان جرابلس و اعزاز را به دست آورده و یک منطقه خودمختار را برای خودشان در نزدیکی مرز ترکیه ایجاد کنند.
کوردپاریز// ناظران نظامی ترکیه ای بر این باورند که به رغم وعده ای که واشنگتن به آنکارا داده، از طرف ایالات متحده یک انگیزه و تلاشی وجود دارد که کردها این منطقه را به دست بیاورند.

نعیم بابور اوغلو، ژنرال بازنشسته ترکیه ای، اشاره می کند که دیدن حرکت کردها به سوی غرب فرات، روزگاری برای ترکیه خط قرمز بوده است. افسانه این خط قرمز وقتی به پایان می رسد که نیروهای کرد یگان های حفاظت خلق (YPG) به تدریج خود را در منطقه مستقر می کنند. هر دولتی که اعتماد به نفس و یک سیاست منسجم داشت، اجازه نمی داد که چنین شرایطی پیش بیاید. سیاست های سنی گرایانه و حمایت از اخوان المسلمین همواره زیرنظر ایالات متحده بوده و به همین دلیل است که واشنگتن، مانند بغداد، برای آزادی موصل از ترکیه درخواست کمک نکرده است. واشنگتن و بغداد نگران هستند که پس از عملیات، زمانی که از سربازان ترکیه ای خواسته شد منطقه را ترک کنند از این کار خودداری کنند.

ایلکر باشبوق، رئیس سابق ستاد ارتش ترکیه، نیز معتقد است که تشکیل یک کریدور کردی در نواحی مرزی، بزرگترین تهدید برای ترکیه است. باشبوق باور رایج میان ناظران نظامی ترکیه ای را تکرار کرد و با اشاره به آغاز حمله قریب الوقوع به مواضع داعش در موصل عراق، تاکید کرد که کسی خواستار مشارکت ترکیه در این عملیات نیست. ناظران نظامی دیگری نیز گفته بودند که بازیگران اصلی در منطقه، به جز عربستان سعودی و قطر، به شدت مخالف حضور نظامی ترکیه در عراق و سوریه هستند.
آرماگان کول‌اوغلو، نظامی سابق ارشد ترکیه ای، ضمن انتقاد از سیاست خارجی ترکیه می گوید که منافع استراتژیک امنیتی ترکیه به شدت در خطر است. وی می گوید: «این اشتباه با اصرار بر کناره گیری اسد از قدرت آغاز شد. اسد کنترل امور را در کشور خود در دست داشت. مشکل ترکیه زمانی آغاز شد که اسد کم کم کنترل خود را بر امور از دست داد. آنکارا اگر می خواهد که منافعش در آینده تضعیف نشود، باید ارتباط خود را با دمشق برقرار کند. ترکیه همچنین اگر می خواهد که در تحولات سوریه و عراق حرفی برای گفتن داشته باشد، باید اختلافات خود را با روسیه ترمیم کرده و با ایران همکاری کند.
اوزترک ییلماز، معاون رئیس حزب جمهوری خلق، با درخواست از دولت ترکیه برای تغییر سیاست های خود در برابر بشار اسد می گوید: ایالات متحده سیاست های خود را در سوریه تغییر داد. ما نتوانستیم این تغییر را درک کنیم و اکنون هزینه این مساله را می پردازیم.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی