سایز متن   /

روزنامه های عربی طی هفته به موضوع موافقت دولت آمریکا برای ارسال سلاح به شاخه پ.ک.ک در سوریه پرداختند.

به گزارش کورد پاریز روزنامه رای الیوم در این خصوص نوشت: دولت ترامپ با تصمیم تسلیح شاخه پ.ک.ک در سوریه برای آزادسازی رقه از دست داعش خنجری زهرآلود به قلب اردوغان رئیس جمهور ترکیه فرو برد. این روزنامه درباره نوع سلاح های ارسالی آمریکا برای پ.ک.ک می نویسد: این سلاح ها برای بکارگیری علیه شبه نظامیان نیستند بلکه برای جنگ ارتش ها کابرد دارند و این نیز به معنای تلاش برای ایجاد بنیان یک ارتش کردی است که آمریکا و کشورهای غربی در پی آن هستند.

از طرف دیگر، روزنامه النشره لبنان کمک تسلیحاتی به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه را به عنوان بخشی از سیاست توازن آمریکا توصیف نمود و نوشت: طبق اطلاعات به دست آمده آمریکا بازی حفظ توازن را ادامه می دهد. آمریکا طی تصمیمی  اعلان کرد به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به ی.پ.گ. سلاح می دهد اما این تصمیم سال ها پیش گرفته شده بود. آمریکا از طرفی می خواهد هم دل ترک ها را به دست بیاورد و برای همین نیز ۱۱ منطقه امن در مناطق حلب تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه ایجاد می شود.

مقام‌های آمریکا اعتقاد دارند که با استفاده از نیروهای شبه نظامی وابسته به پ.ک.ک می‌توانند عملیات موفقی برای شکست داعش در رقه داشته باشند. پیکارجویان پ.ک.ک در سوریه اما به‌تازگی اعلام کرده‌اند که به‌دنبال افزایش مناطق تحت تصرف به یک سوم مساحت سوریه هستند. این نگرانی از سوی ترکیه وجود دارد که شبه نظامیان کرد با وجود وعده خود مناطق تحت تصرف ازجمله رقه را تخلیه نکنند و به‌دنبال ایده و رویای همیشگی خود برای تشکیل نواری در شمال سوریه و عراق باشند. پ‌ک‌ک سال‌ها در تلاش برای جدایی‌طلبی به‌صورت مسلحانه بوده و ۳دهه نبرد این گروه در داخل ترکیه کشته شدن بیش از ۳۰ هزار نفر را رقم زده است.

به نوشته روزنامه  «ایزوستیا»، چاپ مسکو مسئله ارسال تسلیحات برای شاخه پ.ک.ک در سوریه اصلی ترین موضوع مذاکرات آتی اردوغان با ترامپ خواهد بود. به گفته “مولود چاووش اغلو” وزیر امور خارجه ترکیه، «تک تک سلاح‌هایی که برای شاخه نظامی پ.ک.ک ارسال می شود، تهدیدی برای ترکیه خواهد بود و دولت آمریکا به خوبی از این مسئله آگاه است.»

در همین حال بینالی ایلدریم نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: “بنده در ابتدا با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی بین پ.ک.ک و ی.پ.گ برای ترکیه وجود ندارد، و  همکاری با یک گروه تروریستی همچون پ.ک.ک برای نابودی گروه تروریستی دیگری مثل داعش برای کشوری مانند آمریکا که هم در ناتو عضو بوده و هم متفق ترکیه می‌باشد، بعید است.»

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی