سایز متن   /

ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مشاور عالی وی درباره تحولات اخیر کشورش می گوید: ترکیه نه با مردم کرد بلکه با پ.ک.ک مبارزه می کند. پ.ک.ک مارکسیست، لنینیست صدها نفر کرد مخالف را کشته است.  علاوه برآن اعضای پ.ک.ک را به علل مختلف اعدام کرده است. بنا به گزارش عفو بین المللی pyd شاخه سوری پ.ک.ک در تل ابیض مرتکب جرائم جنگی شده است.

کورپاریز/  کالین در اظهاراتش گفته: در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ برای حل مساله کردی، اقدامات صلح آمیز آغاز شد. هدف از اجرای این سیاست، خلع سلاح پ.ک.ک بود. در نتیجه در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ درگیری های مسلحانه متوقف شد. عبدالله اوج آلان نیز سه بار از پ.ک.ک درخواست کرد که خلع سلاح شود ولی پ.ک.ک بار دیگر مانند ۱۹۸۴ به درگیری مسلحانه روی آورد.  اکنون برای آنکه بدانیم چه کسی روند حل مساله کردی را متوقف و به شکست کشاند، باید به تحولات دوسال اخیر نگاه کنیم.

۱- عبدالله اوج آلان ۲۱ مارس ۲۰۱۳ پ.ک.ک را به خلع سلاح فراخواند.
۲- مراد کارایلان ۷ می ۲۰۱۳ اعلام کرد که همه اعضای مسلح پ.ک.ک را از ترکیه خارج خواهد کرد.
۳- پ.ک.ک در ۲ جولای ۲۰۱۳ در شهرستان لیجه دیاربکر به پایگاه پلیس حمله کرده و یک نفر کشته شد.
۴- جمیل باییک ۹ سپتامبر ۲۰۱۳ به طور ضمنی اعلام کرد که نبرد مسلحانه آغاز خواهد شد.
۵- رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ بسته دمکرانیزه شدن برای تامین مطالبات مشروع روند صلح کردی را اعلام کرد.
۶- پ.ک.ک در پاسخ بدان اعلام کرد که حرکت انقلابی جوانان میهن پرست ydg-H در شهرها را سازماندهی کرده است.
۷- عبدالله اوج آلان ۲۱ مارس ۲۰۱۴ باردیگر پ.ک.ک را به خلع سلاح فرا خواند. پیام اوج آلان در دیاربکر به زبان ترکی و کردی خطاب به تجمع مردم خوانده شد.
۸- هیات نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها ۱ ژوئن ۲۰۱۴ با عبدالله اوج آلان دیدار و گفتگو کرد.
۹- پ.ک. ک در ماه ژوئن ۲۰۱۴ به حملات خود ادامه داده و تعدادی از سربازان و پلیس را به قتل رساند.
۱۰- صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلق ها ۸ اکتبر ۲۰۱۴ به بهانه حمایت از کوبانی، مردم را به تظاهرات گسترده فرا خواند و باعث کشته شدن بیش از ۵۰ نفر شده و باردیگر قطب بندی در جامعه زنده شد. احزاب مخالف نیز حکومت را به علت رفتار مسالمت آمیز با پ.ک. ک مورد انتقاد شدید قرار دادند.
۱۱- جمیل باییک ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرد که خلع سلاح به معنی مرگ پ.ک. ک است .
۱۲- عبدالله اوج آلان ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ باردیگر پ.ک.ک را به خلع سلاح فرا خواند.
۱۳- پ.ک. ک در ماه آوریل و می ۲۰۱۵ در شهرهای شرق و جنوب شرقی نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار داده و قبل از انتخابات ۷ ژوئن مردم را تروریزه کرده و مخالفان خود را تهدید کرد.
۱۴- در ۲۰ جولای ۲۰۱۵ ، داعش در سورچ عملیات انتحاری انجام داده و باعث کشته شدن ۳۳ نفر شد. پ.ک.ک در پی این حادثه حملات خود را افزایش داده و اعلام جنگ کرد. دولت ترکیه بعد از این حوادث عملیات خود را ضد پ.ک.ک آغاز کرد.
۱۵- پ.ک.ک به علت رد پیشنهاد خلع سلاح، روند صلح را آگاهانه به شکست کشاند.
۱۶- صلاح الدین دمیر تاش ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵و بعداز فراخوانی عبدالله اوج آلان برای خلع سلاح اعلام کرد که پ.ک.ک خلع سلاح خواهد شد، ولی پ.ک.ک به طور ضمنی اعلام کرد که تنها ماحق داریم که درباره خلع سلاح تصمیم بگیریم. دمیر تاش واوج آلان حق چنین فراخوانی را ندارند .

پ.ک.ک برای خوش آیند کشورهای غربی، جنگ در سوریه و مبارزه با داعش را به عنوان پوشش اهداف خود مورد بهره برداری قرار می دهد. متاسفانه برخی فریب ادعای پ.ک.ک را خورده اند و مساله تراژدیک – کمیک این است که پ.ک.ک که یکی از سازمانهای تروریستی خونخوار و بی رحم دردوران اخیر است، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به سرکوبگری و اقتدار گرایی متهم می کند. کسانی که براساس ” دشمن دشمن من دوست من است ” پ.ک.ک را بی گناه فرض کرده و اردوغان را مورد حمله قرار داده و از پ.ک.ک حمایت می کنند، اقدام آنها شبیه این است که برای مقابله و محکوم کردن امریکا از داعش و القاعده حمایت کنند.

تنها راه حل موجود؛ توقف فعالیت پ.ک.ک و خلع سلاح بدون قید و شرط آن است.

ترجمه : سید علی قائم مقامی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی