سایز متن   /

کردپرس- سرویس کردستان- سفرهای استانی رئیس جمهوری یکی از برنامه های دولت در راستای شناسایی و بررسی مشکلات استان هاست که در سال ها گذشته، دولت سعی بر آن داشته تا با سفر به استان ها ظرفیت ها را شناسایی نماید. در روزهای آغازین سال ۱۳۹۶، کردستان میزبان دومین سفر استانی ریاست جمهوری در سال جاری می باشد. رئیس جمهوری در نخستین سفر خود به کردستان در مردادماه ۱۳۹۴ میهمان مردم استان کردستان بود که در آن سفر ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۳۱ پروژه عمرانی، اقتصادی، خدماتی و زیربنایی استان کردستان اختصاص یافت؛ که این امر نشان از دغدغه نظام و دولت برای رفع محرومیت در استان می باشد.
ظرفیت‌ها و مشکلات کردستان
کردستان، استانی با بهره مندی از ظرفیت ها و استعدادهایی در بخش های کشاورزی، معادن و منابع آبی است. اما هنوز بسیاری از این ظرفیت ها فعلیت نیافته است و کردستان هنوز از محرومیت رنج می برد.
در چند روز گذشته اطلاع رسانی سفر رئیس جمهوری به کردستان در سطح استان و به ویژه شهر سنندج شروع شد که حاکی از  بهره برداری از چند پروژه در سطح استان را داشت که می تواند در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید» نامگذاری شده است، اقدامی برای رفع مشکلات و کمبودهای کردستان باشد. این سفر می تواند کمکی به توسعه استان و همچنین پیگیری مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به استان باشد. اما با نگاهی به فهرست پروژه های مورد نظر که در سفر ریاست جمهوری به کردستان به بهره برداری رسیده است، این پروژه ها براساس آمار و مستندات موجود، بخشی از آنان از سال ها قبل در دولت های پیشین شروع شده اند که دولت یازدهم زمان افتتاح و بهره برداری از آن ها را در تقویم روزشمار انتخابات خود قرار داده است که به نوعی به این زمان محول گردیده است. شهروندان و فعالان اقتصادی استان نسبت به زمان افتتاح و بهره برداری و یا آغاز برخی از این پروژه ها نقطه نظراتی دارند.
توسعه و آبادانی توزیع امکانات و خدمات یکی از اصول اساسی و اهداف اصلی دولت های گذشته و حال بوده است و در این راستا گام هایی را برای تحقق آن برداشته اند. بی تردید هیچ دولتی درصدد آن نیست که برخلاف این اصل گام بردارد و نباید ناکارآمدی و کم تجربگی برخی از مدیران را به پای دولت گذاشت. زیرا طرح ها و برنامه های دولت باهدف توزیع خدمات و ارائه خدمات به شهروندان است. حال با این اوصاف پیرامون سفر دوم رئیس جمهوری دولت یازدهم به استان کردستان ضروری است که نکاتی را در راستای تنویر افکار عمومی ارائه شود.
پرونده اعتباری پتروشیمی کردستان
مجتمع پتروشیمی کردستان یکی از پروژه های است که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید. این پروژه یکی از پروژه های تصویبی و تاکیدی سفر مقام معظم رهبری در بهار ۱۳۸۸ می باشد که در این راستا برای این طرح بیش از ۲۱۵ میلیون یورو در بخش ارزی و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش ریالی از طرح توازن منطقه ای تخصیص داده شده است. این مجتمع پتروشیمی، در جاده سنندج- کرمانشاه و در فاصله ۶ کیلومتری روستای «سرنجیانه» سنندج در زمینی به مساحت ١٣٠ هکتار ساخته شده است. مجتمع پتروشیمی کردستان، یکی از ۸ مجتمع پتروشیمی‌ است که در مسیر خط لوله اتیلن غرب، در استان‌های غربی قرار گرفته است. کلنگ زنی پروژه در مردادماه سال ۱۳۸۳ زده شده است. در سال ۱۳۸۴ عملیات خاک‌برداری، انتخاب پیمانکار و موضوع دریافت فاینانس آن انجام شد. در ادامه تحریم های نظام سلطه علیه ایران، عاملی بر کندی پیشرفت این پروژه شد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۸۹، همت به تسریع در احداث پروژه گرفته شد. در نتیجه در این سال شاهد پیشرفت جدی در این پروژه بودیم و به گفته مسئولین وقت دولت در استان در سال ۱۳۹۳، بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حتی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی وقت در یکی از مصاحبه های خود خبر از بهره برداری و اتمام پروژه در سال ۱۳۹۳ داده بود (۱۰ تیرماه ۱۳۹۳ به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)). حال با گذشت سه سال از آن زمان در فروردین ۱۳۹۶ و تنها کمتر از دو ماه به انتخابات دولت دوازدهم افتتاح می شود.
پروژه لاستیک بارز کردستان
پروژه لاستیک بارز از دیگر پروژه هایی است که در این سفر توسط رئیس جمهوری افتتاح می گردد. پروژه ای که فاز اول آن در دولت دهم به بهره برداری رسید و اکنون در دولت یازدهم فاز دوم این پروژه در سفر رئیس جمهور روباند آن پاره شد. نکته قابل ذکر این است که این پروژه در سال ۱۳۹۲ بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
احداث کارخانه لاستیک سازی بارز کردستان از جمله مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال ۱۳۸۸ می باشد که در زمینی به مساحت بیش از ۴۴ هکتار و در شهرک صنعتی دهگلان، فعالیت خود را شروع کرده و هم اکنون یکی از خطوط تولید آن با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر فعالیت می کند و پیش بینی می شود در صورت تکمیل تمامی خطوط تولید آن سالانه بیش از ۴۴ هزار تن انواع لاستیکهای روئی تایر وسایل نقلیه سبک در سایز های مختلف تولید و  برای ۹۶۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شود. فاز دوم این پروژه با تخصیص اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان (ریالی) و ۹۶ میلیون یورو (ارزی) به بهره برداری رسیده است.
تولید کنسانتره آهن شرکت صبانور  و جلوگیری از خام فروشی در کردستان
همانطور که به ظرفیت های استان اشاره شد، کردستان یکی از استان های مطرح در حوزه معادن کشور می باشد که هنوز بحث خام فروشی و خروج مواد اولیه از استان یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود و در راستای رفع این مشکل و توسعه و اشتغالزایی در استان ایجاد صنایع و کارخانه های فرآوری در دستور کار دولت قرار گرفته است که می توان به تولید کنسانتره آهن شرکت صبانور اشاره کرد.
طرح کارخانه تولید کنسانتره آهن شهرک صنعتی بیجار کردستان برای تقویت فرآوری مواد معدنی با هدف تولید، اشتغال و ارزش افزوده بیشتر در استان و جلوگیری از خام فروشی احداث شده است. ظرفیت این کارخانه ۶۷۵ هزار تن کنسانتره آهن درسال است. که با آغاز به کار این کارخانه در نخستین روزهای سال ۹۶ زمینه اشتغال ۹۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود. این کارخانه در محل معدن، در شهرک صنعتی بیجار در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع با صرف ۵۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث شده است.
طرح کنسانتره سنگ آهن کردستان به منظور استفاده از ذخایر کم عیار مجموعه معادن شهرک کردستان (متعلق به شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور) ، طرح احداث یک کارخانه کنسانتره سنگ مطرح شد. اجرای پروژه مذکور به شرکت فرعی آینده سازان  فولاد البرز واگذار گردید تا در مرحله شروع بهره برداری به شرکت فولاد صبانور منتقل شود. براساس گفته مسئولان وقت این پروژه در سال ۱۳۹۲، دارای ۹۰ درصد پیشرفت بوده است. (به نقل از سایت فرمانداری شهرستان بیجار)
سهم کردستان از منابع آبی
انتظار می رود رئیس جمهور محترم نسبت به تخصیص آب به حوزه های پایاب سدهای یازده گانه استان خصوصا سدهای مطرح و آب های اختصاص داده شده به دیگر مناطق با دیدی کارشناسی و توسعه ای به استان بنگرد تا بهانه ای برای معترضین غیر متخصص داده نشود.
کردستان داراى منابع آبى فراوان است و در زمره مناطق پر آب کشور قرار دارد. در چند دهه گذشته بحث سد سازی و توسعه سدها در استان کردستان قوت گرفته است و در حال حاضر ۱۱ سد در حال ساخت و یا به بهره برداری رسیده است. با توجه به ظهور تغییرات اقلیمی و کاهش میزان نزولات آسمانی و مصرف بی‌رویه منابع آبی در منطقه کردستان با مشکل کم آبی مواجه بوده و هست و این مشکل سبب شده که مبحثی را به نام سهم آب استان از آب سدها در استان مطرح شود و این مهم بارها از سوی مسئولان استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری شده است. زیرا بخشی از این آب ها به خارج از استان انتقال داده می شود و نیاز زمین های استان به آب بیشتری از سهمیه موجود می باشد و کشاورزان خواستار توجه جدی به این موضوع هستند. علی رغم این مشکلات هنوز برخی از مسئولان پیرامون بسیاری از مباحث آب در استان کارشناسانه تصمیم نمی گیرند. در سفر ریاست دولت یازدهم اقدام به بهره برداری از چند پروژه شامل افتتاح خط انتقال آب شرب شهر سقز از سد چراغ ویس، افتتاح شبکه آبیاری پایاب سد زیویه و پایان عملیات اجرایی سد قوچم دهگلان شد. این در حالی است که اخیراً تصمیمی در واگذاری حجم قابل ملاحظه ای از سد آزاد به استان همدان در سکوت خبری صورت گرفت. مردم استان از ریاست جمهوری انتظار دارند تا مطالبات آن ها را در خصوص سهم آب پیگیری کند. در همین راستا قابل ذکر است.
پروژه راه ها
جاده هایی که افتتاح شدند از جمله جاده دیواندره، بیجار و زنجان جزو طرح های ملی هستند که در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شده اند. تعریض جاده صلوات آباد در سال ۱۳۹۳ تخصیص اعتبار داده شد ولی در پاییز ۱۳۹۵ شروع به فعالیت نموده شد. جاده کامیاران و سروآباد در دهه های ۱۳۷۰ طرح گردید و پیشرفت هایی هم داشته است بنابراین عنوان نمودن آغاز عملیات جاده فوق در این سفر، نمی تواند واقعیت داشته باشد.
تونل میدان انقلاب
پروژه ای ۱۲ میلیارد تومانی که آغاز به کار آن مربوط به سال ۱۳۹۱ می باشد. این چنین پروژه هایی در استان های همجوار به صورت ماهانه افتتاح می گردند و هیچگاه شان رئیس جمهور را با افتتاح آن پایین نمی آورند. واقعیت امر این است که باید دانست منابع مالی شهرداری ها مستقل از منابع مالی بخش دولتی به حساب می آیند. به یقین باید اذعان کرد که تعریف پروژه براساس درآمدهای خود شهرداری از منابع غیر دولتی در سال ۱۳۹۱ می باشد که ارتباطی آنچنانی با کارنامه دولت روحانی ندارد. حال در اینجا این سوال مطرح است که آیا مردم هیچ اطلاعی از این پروژه ها ندارند؟ پرروشن است که مردم خود ناظر و بهترین گواه بر ماجرا هستند. پروژه هایی که در دولت قبلی برای ایجاد آن تلاش شد و به نام دولت جاری تمام می شود نمی تواند هیچ اعتباری برای عملکرد آشفته دولت در کردستان باشد.
سایر پروژه های افتتاح شده
آنچه در فوق بیان شد شرحی واقعبینانه از اصلی ترین طرح های افتتاح شده به وسیله رئیس جمهور در سفر به کردستان می باشد. غیر از پروژه های مطرح در فوق سایر پروژه های مطرح شده از سوی دولت صرفا عنوان پروژه هایی با تعبیر سیاهی لشکر با هدف مبالغه در تعداد پروژه ها صورت پذیرفته است. البته در این زمینه باید عنوان شود که این دسته از پروژه ها اصولا جزء پروژه های افتتاحی در شان رئیس جمهور و حتی وزیر نمی باشد بلکه می توان آن ها را در زمره اقدامات و تلاش های سازمان ها و نهادی اجرایی قلمداد نمود.
افتتاحیه چرا در این زمان
ضمن تقدیر از زحمات آن بخش از مدیران دولتی که نگاه غیر سیاسی به موضوع توسعه استان داشته اند، اذهان عمومی می پرسند پروژه ها و طرح های افتتاح شده در استان با وجود اینکه از مدت ها قبل آماده بهره برداری بوده اند چرا در وقت پایانی دولت یازدهم روباند آن ها پاره می گردد.
رئیس جمهور را با واقعیات کردستان آشنا کنیم
هرچند هر اقدام عمرانی و خدماتی به عنوان برگی در کارنامه دولت ها ثبت می گردد و این اقدامات تبلیغاتی مسبوق به سابقه بوده که در بیشتر دولت های قبل به ثبت رسیده است. به اذعان قاطبه مردم و فعالان فرهنگی و مدنی خدمات دولت یازدهم متناسب با اقبالی که مردم به این دولت نشان دادند نبوده است و این نقیصه صرفا متوجه دولت به تنهایی نبوده است بلکه این مدیران ارشد دولت در استان بوده اند که نتوانسته اند گام های خود را با دولت هماهنگ کنند و مشغله سیاسی بیش از حد مسئولین اجرایی استان در سه سال گذشته نتوانسته هم سنگ با برنامه های دولت، در کردستان قدم برداشته و فرصت بهره مندی از مواهب توسعه را از کردستان سلب کرده اند. طبق آمار مراجع رسمی نرخ بیکاری در کردستان در شرایط کنونی ۱۵٫۲ درصد می باشد که رتبه چهارم کشور را از ۳۱ استان به خود اختصاص داده است (اگرچه آمارهای غیر رسمی رقمی بمراتب بالاتر از این را نشان می دهد). در حالی است که استانی مانند استان سیستان و بلوچستان در همین دولت چهار رتبه ارتقا یافته و در حال حاضر از کردستان وضعیت به مراتب بهتری دارد در حقیقت این دو استان شباهت های زیادی دارند که می توانستند در فرصتی برابر رشد داشته باشند. از چیدمان طرح هایی که به رئیس جمهور گزارش گردید تا افزایش نرخ بیکاری که منتشر گردید بیانگر ناکارآمدی ساختارهای اقتصادی و برنامه ریزی استان می باشد که در آستانه انتخابات دولت یازدهم لطمه جبران ناپذیری بر پیکر دولت یازدهم زده است.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی