سایز متن   /

دبیر شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) با ابرزا نگرانی نسبت به‌ تبدیل اقلیم کردستان به‌ قبرسی دیگر و افتادن در دام ترکیه‌، پیشنهاد کرد که همه پرسی که قرار است در بیست و پنجم سپتامبر آینده برگزار شود، برای دو سال به تعویق بیفتد.
به گزارش کورد پاریز ، عادل مراد در مصاحبه با روزنامه عراقی  «الصباح الجدید»  با بیان اینکه همه پرسی اقلیم کردستان با هدف فراهم شدن زمینه ای برای پایان دادن به اختلافات سیاسی و ایجاد  وحدت بین کردها پیش از برگزاری آن، باید برای دو سال به تعویق بیفتد، نسبت به افتادن اقلیم کردستان در دام ترکیه برای تبدیل اقلیم به قبرس دیگری در منطقه هشدار داد.
مراد که یکی از چهار بنیانگذار حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، رئیس جمهوری پیشین عراق به شمار می رود، گفت: هرچیزی که با توسل به زور تحقق یابد، نمی تواند در برابر تهدیدات دوام بیاورد، لذا سوء استفاده از ضعف دولت عراق برای اعلام استقلال کردستان  نیز اقدامی نالایق است؛ چراکه تعیین سرنوشت، حق مردم کردستان است و هیچ کس نمی تواند بر سر آن ها به خاطر حقشان منت بگذارد، بنابراین کردها باید این حق خود را از طریق انجام گفتگوهای سازنده با بغداد و بر اساس قانون اساسی عراق مطالبه کنند.
عادل مراد افزود: پافشاری حزب دمکرات کردستان (پارتی) برای برگزاری همه پرسی، مسئله کُرد را در مسیری خطرناک و دربرابر اعتراضات کشورهای دوست اقلیم کردستان قرار خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه کردها با توجه به ظلم ها، اجحاف ها و به حاشیه راندن هایی که با آن ها روبرو شده اند، حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند، افزود: کردها نباید مواضعی تنش زا در برابر بغداد اتخاذ کنند؛ چرا که تصمیم برگزاری همه پرسی  بدون برنامه ریزی اتخاذ شده و زمینه مناسبی برای آن فراهم نشده است، زیرا پارلمان کردستان همچنان تعطیل است و کابینه اقلیم کردستان هنوز تکمیل نشده و رئیس اقلیم مشروعیت قانونی ندارد و این منصب را از چهار سال پیش تاکنون به طور غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی عراق اداره می کند و پارلمان کردستان  هم اکنون به دکانی تبدیل شده است که حزب دمکرات کردستان هر گاه بخواهد آن را باز و بسته می کند.
دبیر شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان افزود: دولت اقلیم کردستان هیچ گونه بودجه ای برای مقابله با هرگونه اقدام  کشورهای معترض به برگزاری همه پرسی علیه اقلیم در صورت برگزاری این همه پرسی در اختیار ندارد؛ چرا که کارکنان دولت اقلیم کردستان با گذشت چندین ماه هنوز حقوق خود را دریافت نکرده اند و نمی دانند حقوق آنان چه  وقت پرداخت می شود.
عادل مراد با بیان اینکه مسئله مردم کردستان و تحقق حقوق آن ها فراتر از هر مشکل حزبی یا شخصی است، افزود: ربط دادن سرنوشت مردم کردستان به اختلافات سیاسی یا شخصی اقدامی ناپذیرفتنی و زشت است؛ چراکه  ما خواستار رئیسی برای اقلیم کردستان هستیم که به حقوق مردم احترام بگذارد و مشکلات آنان را حل کند و حقوق کارکنان را بپردازد و از تنش دوری کند و از خود نرمش نشان دهد و با تواضع کامل مشکلات متراکم مردم را حل کند، نه اینکه در کاخ خود بنشیند و به درد و رنج های مردم توجه نکند.
مراد تاکید کرد که هیچ شهروند کُرد وجود ندارد که با تاسیس کشور کُردی مخالف باشد، اما مردم کردستان به دلیل از دست دادن اعتماد و اطمینان خود به پروسه سیاسی  و رهبران کردستانی مجبورند به همه پرسی «نه» بگویند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت بازپس گیری حقوق سلب شده مردم کردستان و شفافیت در موضوع نفت و فساد نفتی و درآمدهای  بسیار اقلیم کردستان  افزود: چندین سال است  که در اقلیم کردستان هیچ گونه آمار واقعی و دقیق از حجم صادرات و در آمدهای نفتی اقلیم کردستان ارائه نمی شود.
وی گفت: اطلاعاتی در خصوص گفتگوهای اخیر هیئت کُرد در بغداد دارد و می داند که این هیئت در برخی از دیدارهای خود با مسئولان عراقی موضوع همه پرسی را مطرح نکرده است و حتی آگاه است  که نوری مالکی معاون رئیس جمهوری عراق از این هیئت خواسته است  که کردها پست هایی را که در دولت فدرال در اختیار دارند، به بغداد مسترد کنند.
عادل مراد گفت: دولت اقلیم کردستان به طور آرام با دولت عراق گفتگو نمی کند، چراکه در قانون اساسی عراق هیچ گونه ماده ای که به همه پرسی یا استقلال اقلیم اشاره داشته باشد، وجود ندارد، لذا به همین دلیل  کردها باید بغداد را به درج ماده ای در قانون اساسی عراق در خصوص برگزاری همه پرسی متقاعد کنند.
وی با ابراز نگرانی از احتمال وقوع درگیری های فرقه ای و رویارویی نظامی بین کردها و عرب ها، افزود: اقلیم کردستان در صورت برگزاری همه پرسی حمایت های بین المللی را  بویژه از نیروهای پیشمرگ  که در حال جنگ با گروه  داعش  هستند و برای سرکوب و نابودی  عناصر این گروه جان فشانی کرده اند، از دست خواهد داد.
 دبیر شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان با تاکید بر ضرورت اینکه ماموریت سیاستمداران اقلیم کردستان ابتدا باید  گفتگو با بغداد و بهبود اوضاع داخلی اقلیم باشد، بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی و برقراری آزادی و دمکراسی و برداشتن تحریم های حزب دمکرات کردستان علیه جنبش تغییر(گوران) را خواستار شد.
عادل مراد با ابراز تعجب از عواملی که موجب شده است رئیس اقلیم کردستان سال ها است نتواند به سلیمانیه، حلبچه، گرمیان، راپرین، خانقین و کرکوک سفر کند، این سئوال را مطرح کرد که چگونه می توان در کرکوک و خانقین همه پرسی برگزار کرد، در حالی که تاکنون هیچ گونه تمهیداتی  حتی ایجاد تفاهم بین اقوام در این دو شهر اندیشیده نشده است؟
مراد همچنین وجود توطئه ای از سوی ترکیه برای سیطره بر اقلیم کردستان و  تبدیل آن به کشوری ضعیف و ایجاد قبرس دیگری در منطقه را بعید نداسنت، افزود: ترکیه طرحی برای از بین بردن درآمدهای نفتی و گازی اقلیم کردستان و ایجاد موانعی  در برابر نیروهای حزب کارگران ترکیه (پ.ک.ک) و قطع ارتباط کردهای ترکیه و سوریه در دست دارد.
وی با ابراز نگرانی  از تکرار سناریوی شاه ایران برای سرکوب قیام کردها در سال ۱۹۷۵ گفت: انور سادات رئیس جمهوری پیشین مصر در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی نسبت به توطئه ای علیه کردها در پی نشست روسای ستاد ارتش های ترکیه، عراق و ایران برای سرکوب قیام کردها و  جلوگیری از تحقق آرمان های آن ها هشدار داده بود.
عادل مراد در پایان مصاحبه خود در خصوص  موضع ایران در برابر موضوع برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان  گفت: مسئولان ایرانی در دیدار  اخیر یک هیئت بلند پایه کُرد،  آشکارا بر مخالفت خود با این همه پرسی و ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرده اند.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی