سایز متن   /

“جوئل وینگ” در گفتگو با کردپرس تاکید کرد کردهای عراق به دلیل برداشتن قدم های اشتباه بویژه در جریان مذاکرات اخیر با گروه های سیاسی در عراق در مورد تشکیل دولت جدید در این کشور، شانسی برای کنترل دوباره بر مناطق مورد مناقشه از جمله درباره کرکوک ندارند.
به گزارش کورد پاریز، “جوئل وینگ” کارشناس مسائل عراق در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس گفت: به خاطر برداشتن قدم های اشتباه در مذاکرات، کردها هیچ شانسی برای بازگرداندن هیچ کدام از مناطق مورد مناقشه ندارند. هیچ کدام از احزاب عربی با این خواسته کردها موافقت نخواهند کرد و از آن جایی که به احتمال زیاد به هیچ کدام از دو حزب عمده کردی یعنی اتحادیه میهنی (یکیتی) و حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) در تشکیل دولت جدید نیاز نباشد آنها هیچ کارت واقعی برای بازی در این صحنه در دست ندارند.
وی در ادامه تصریح کرد؛ کردها می توانستند با استفاده از ضعف دولت مرکزی عراق نفوذ خود را بر بسیاری از این مناطق گسترش دهند اما اکنون این مناطق از دست رفته است. دولت اقلیم کردستان نیز به شدت زیر قرض و بدهی رفته است، آنها بیش از نیمی از درآمدهای نفتی را از دست داده اند و نیز اختلافات سیاسی عمیقی میان دو حزب یکیتی و پارتی و نیز احزاب اپوزیسیون وجود دارد. باز هم تاکید می کنم که کُردها هیچ اهرمی برای باز گرداندن مناطق مورد مناقشه در اختیار ندارند.
وینگ همچنین گفت: کردها به خاطر غرور و تکبر دو حزب یکیتی و پارتی نمی توانند به صورت متحد با هم کار کنند و اتحاد تشکیل دهند. مسعود بارزانی وقتی دوره ریاست وی بر اقلیم کردستان تمام شد حاضر به کناره گیری نشد و به صورتی خودسرانه، رییس پارلمان اقلیم کردستان را که از حزب اپوزیسیون جنبش تغییر بود به همراه وزرای این حزب در دولت اقلیم کردستان برکنار کرد.
این کارشناس مسائل عراق خاطر نشان ساخت که به همراه اینها، باید این را اضافه کرد که احزاب اپوزسیون باور دارند که یکیتی در جریان انتخابات پارلمانی عراق تقلب کرده است که این مسئله اختلافات میان آنها را چنان عمیق کرده است که در حال حاضر انتظار نمی رود آنها بتوانند با هم همکاری کنند.
“جوئل وینگ” در پایان گفت: این اختلافات باعث شده که کردها در سه کمپ قرار بگیرند. دو حزب حاکم یعنی یکیتی و پارتی تلاش می کنند نفوذ خود را حفظ کنند. به اپوزیسیون می گویند که شما باید به ما ملحق شوید اما تحت رهبری این دو حزب، احزاب گوران، همپیمانی برای عدالت و دموکراسی و نیز احزاب اسلامی حاضر به انجام این اقدام نیستند و این مسائل اوضاع سیاسی اقلیم کردستان را در بحرانی ترین وضع ممکن نگه داشته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی