سایز متن   /

طالب حیدری مدیرکل هواشناسی کردستان با اشاره به شدت بارش گرد و خاک در ماه‌های خرداد و تیر امسال می‌گوید: براساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی، بهار و تابستان امسال آسمان آبی کردستان همچنان ردای خاکستری برتن می‌کند و تنفس آغشته به خاک، گلوی شهروندان را می‌فشارد.
او می‌افزاید: پدیده نوظهور گرد و غبار عراقی به معضل جدی دولت و ملت تبدیل شده و از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۵ براساس ایستگاه هواشناسی فرودگاه سنندج میانگین روزهای همراه با غبار در مرکز استان  ۱۶ روز در سال ثبت و گزارش شده است. میانگین روزهای آغشته به گرد و غبار از سال ۲۰۰۵ تاکنون به ۱۳۰ روز در سال در شهر سنندج افزایش یافته است که این پدیده خطرناک سلامت و امنیت اجتماعی و اقتصادی شهروندان را تهدید جدی می‌کند.
حیدری این رخداد تلخ تاریخی در پروسه هواشناسی و حیات انسان‌ها را غیرطبیعی و فاجعه بحران‌آمیز توصیف و عنوان می‌کند: این جهش طوفان گرد و غبار ناشی از ظلم انسان به طبیعت و ارجحیت منافع اقتصادی برمنافع عمومی زیست بشر، برکره خاکی است.
نواحی مختلف کشور عراق و نوار مرزی عراق با کشورهای سوریه، اردن و عربستان کانون تولید و برخاستن طوفان گرد و خاک است و همچنین سدسازی کشور ترکیه بر رودخانه‌های دجله و فرات موجب این پدیده خسران‌بار در زندگی شهروندان ایرانی شده است.

حیدری ادامه می‌دهد: تاکنون تحقیق و پژوهش میدانی علمی و کارشناسی بر میزان جریانات مختلف دجله و فرات انجام نشده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک دهه گذشته زهکشی و مرطوب کردن خاک این منطقه به وسیله آب رودخانه های دجله با دبی ۶۰۰ مترمکعب درثانیه  و فرات با دبی  ۴۰۰متر معکب درثانیه انجام می‌شود. کارکرد رودخانه‌های دجله و فرات  در پتانسیل و حیات تالاب‌ و برکه‌های نواحی عراق مهم است.  با احداث سد آتاتورک با ۴۹ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی، زندگی طبیعی و کارکرد زیست محیطی رودخانه‌های دجله و فرات نابود شده و آب این رودخانه به کاسه سد ترک‌ها در ترکیه ریخت.
حیدری با اعتقاد براینکه دود توسعه سدسازی و تامین سرچشمه‌های منابع آبی ترکیه در چشم شهروندان ایرانی به‌ویژه کردهای استان‌های مناطق کردنشین فرو می‌رود، می‌گوید: در فصل بهار با سیلاب‌های بهاری خاک کشور عراق مرطوب و حیات زنده در اکوسیستم باتلاق‌ها و تالاب‌های منطقه جاری بود اما هم‌اکنون شنزارهای مرگ بر عرش و فرش عراق پاشیده شده است.او می‌گوید: ادامه جنگ‌های داخلی ،جولان اشغالگران و تامین منافع اقتصادی و آبی کشور ترکیه را سه عامل ویرانی کشور عراق به‌شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی