سایز متن   /

از چندی پیش در پی هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو ۲۴ روسیه در حریم هوایی سوریه که به بحران بین روسیه و ترکیه بدل شد، پوتین خشمگین از خنجری که ترک‌ها بر پشت او زدند وعده داد که این عمل که در عرف دیپلماتیک معنایی جز حرکت کردن خلاف قاعده بازی نمی‌دهد را تلافی نماید. ترکیه که در قضیه سوریه تندروی عجیبی از خود نشان داد و عملا در پی عدم توفیق برای سرنگونی اسد، آرزوی امپراتوری عثمانی را به خاطره تاریخ سپرد، ماجراجویی‌های اخیر را درصدد همراه کردن دیگر کشورها با خود در باتلاقی که به آن گرفتار شده صورت داده است.

کوردپاریز/ دیدار اخیر لاوروف و دمیرتاش در گیر و دار تنش آنکارا با مسکو، بسیار قابل توجه است. تحلیلگران معتقدند روسیه با نزدیک‌شدن به اپوزیسیون دولت اردوغان، سیگنال‌های فراوانی به رئیس‌جمهور ترکیه داده و موجب نگرانی شدید اردوغان و داوداوغلو از قدرت‌گرفتن معارضان حکومت آنان شده است.

در حالیکه برخی از تحلیلگران روس معتقدند که ایجاد رابطه از سوی روسیه با اپوزیسیون اردوغان نباید به ایجاد دشمنی بین دو دولت بیانجامد، «سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- در مسکو با «صلاح‌الدین دمیرتاش» -رهبر حزب دموکراتیک خلق- که از مخالفین درجه یک اردوغان دیدار کرد.
در پی این دیدار معناردار، باید به اظهارات زیرکانه لاوروف در دیدار با دمیرتاش هم توجه کرد که ماحصل آن را می‌توان در اتفاقات هفته‌ها و ما‌ه‌های آینده دید: به خوبی می‌دانیم که کردهای عراق و سوریه برای دفاع از حریم‌شان در مقابل تروریست‌ها و بخصوص داعش از جان مایه می‌گذارند. روسیه آماده است که هر گونه حمایت از آنها داشته باشد.
دمیرتاش نیز در این دیدار اظهار داشت: از روزی که به عنوان یک حزب اعلام موجودیت کردیم، هرگز خواستار تضعیف روابط با روسیه نبوده‌ایم. حرکت دولت ترکیه در قبال جنگنده روسی کاملا اشتباه بود و ما رسما از اقدام اردوغان تبری می‌جوییم. تحریم ترکیه از سوی روسیه به تجار و دانشجویان کشور من ضربه می‌زند. من اینجا هستم که اجازه ندهم این اتفاق بیافتد.
رهبر حزب دموکراتیک خلق همچنین پیش از این دیدار در گفتگو با کانال تلویزیونی «اوزگور گون» ترکیه گفته بود: این سیاست‌های غلط حزب عدالت و توسعه بود که منجر به ایجاد تنش با روسیه شد. طبیعت تنش با روسیه، خطرناک است. به مسکو می‌روم تا با لاوروف در این مورد سخن بگویم.

بوریس دولگوف تحلیلگر برجسته روس در امور جهان عرب و اسلام، معتقد است که اتفاقا روسیه با ایجاد ارتباط با اپوزیسیون ترکیه، گام در راهی کاملا درست گذاشته است. البته دولگوف معتقد است که همکاری کنونی با اپوزیسیون به این زودی جواب نمی‌دهد چرا که اردوغان از قدرت بسیاری در سیستم سیاسی ترکیه برخوردار است. دولت پوتین باید به علاوه از احزاب اپوزیسیون، با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که فعالیت آن از سوی اردوغان غیرقانونی اعلام شده هم ارتباط برقرار کند. اینکه با اپوزیسیون یک کشور ارتباط برقرار کنیم از حیث قانون بین‌المللی هیچ اشکالی ندارد.

تحسین ترهان از «حزب جمهوریخواه خلق» در گفتگو با خبرگزاری سپوتنیک روسیه اعلام کرده که پارلمان ترکیه بدون توجه به دولت اردوغان کاملا خواستار ایجاد روابط اقتصادی با روسیه است. به اعتقاد این نماینده، تنش اخیر میان دو کشوربه شدت به تجارت بین این دو لطمه زده و این بر عهده نمایندگان پارلمان است که نگذارند ارتباط نزدیک اقتصادی با روسیه قطع شود. من به اهمیت رابطه سیاسی و اقتصادی روسیه و کشورم در طی این چند سال اخیر به خوبی واقفم. این رابطه عمیق نباید به هیچ‌وجه تخریب شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به این دیدار، رابطه بین روسیه و دولت ترکیه بیش از پیش به تیرگی خواهد گرایید و ترکیه اکنون منتظر است تا ببیند روسیه مستقیما به سمت کردها خواهد رفت و یا رابطه با اپوزیسیون را در حد دوستی و همکاری با یک حزب حامی کردها حفظ می‌کند و فراتر نمی‌رود.

ترکیه در جنوب شرقی خود به شدت با پ.ک.ک درگیر است و هر دو طرف تلفات قابل توجهی می‌دهند؛ ارتش ترکیه بمباران می‌کند و پ.ک.ک هم با بمب‌گذاری و حملات غافلگیرکننده به نیروهای دولتی پاسخ می‌دهند. در حال حاضر، روسیه بازی را در اختیار دارد. دولت ترکیه، پس از حادثه سوخو ۲۴ تاکنون حاضر به عذرخواهی نشده و حتی تلاش کرده یک قدم جلوتر گذاشته و از روسیه انتظار عذرخواهی داشته باشد. حتی اظهارات اخیر مولود چاوش اوغلو – وزیر خارجه ترکیه- هم نتوانسته به حل قضیه کمک کند. روسیه هم از دوستی با ملت ترکیه سخن می‌گوید و حساب اردوغان را از آنها سوا کرده است.
یاچسلاو ماتوزوف – رییس جامعه دوستی و همکاری با کشورهای عرب در روسیه- معتقد است که اتفاقا این بهترین فرصت برای ایجاد ارتباط با کردهای ترکیه است. چرا که روسیه میانه خوبی با کردهای سوریه دارد و با توجه به رابطه بسیار خوب کردهای ترکیه با کردهای سوریه، مثلث اتحاد علیه اردوغان ایجاد خواهد شد. به باور وی، نقش روسیه نباید مانند آمریکا منفعت‌طلبانه و دوگانه باشد بلکه روسیه با توجه به کاریزمایی که در منطقه دارد باید نقش رهبری در جهت مقابله با حکومت‌های استبدادی همچون ترکیه را داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی