سایز متن   /

تحلیل گر سیاسی اقلیم کردستان با اشاره به حضور نظامی گسترده ترکیه در خاک اقلیم و تلاش برای حذف موجودیت سیاسی اقلیم از طریق تغییر قانون اساسی عراق، هشدار داد که اقلیم در معرض خطر جدی قرار دارد.

به گزارش کوردپاریز، محمد امین پنجوینی در گفتگو با سایت خبری رادیو کردی زبان نوا گفت: اگر دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق، سقوط کند، اقلیم نیز در شرایط نامناسبی قرار می گیرد، زیرا تنش در عراق بر اقلیم تاثیر مستقیمی دارد و با توجه به وضعیت عراق تشکیل دوباره دولت یک سال بیشتر طول می کشد و موضع دولت بعدی هم در قبال اقلیم مشخص نیست.

تحلیل گر سیاسی اقلیم کردستان افزود که در حال حاضر تلاش هایی برای تغییر قانون اساسی عراق آغاز شده و برخی جریان های عراقی نیز سعی دارند، از طریق تغییر قانون اساسی، موجودیت اقلیم را هدف قرار داده و با ایجاد نظامی تمرکز گرا، ساختار فدرالی اقلیم را نابود کنند و این خطری جدی و بزرگ علیه اقلیم کردستان است.

وی هشدار داد که علیرغم انتشار بیانیه و پیام هایی در مورد اصلاحات در عراق، وضعیت این کشور همچنان رو به وخامت بیشتر می رود و کردها نیز در اقلیم کردستان در معرض تبعات منفی و خطرات ناشی از این شرایط قرار دارند.

محمد امین پنجوینی حضور نظامی ترکیه در اقلیم را خطر جدی دیگری علیه موجودیت اقلیم کردستان برشمرده و هشداد داد که شمار بسیار زیادی از نظامیان ترکیه پایگاه های متعددی را در نقاط مهم و استراتژیک اقلیم کردستان ایجاد کرده و  بر بسیاری از مناطق حساس از نظر نظامی و استراتژیک اقلیم سلطه کامل دارند و هر لحظه که تصمیم بگیرند می توانند با نیروها و تجهیزاتی که وارد اقلیم کرده اند، به آسانی و فقط در عرض ۳ یا ۴ ساعت شهرهای بزرگ اقلیم را تصرف کنند و هیچ مانعی برای آنان وجود ندارد و این خطر کاملا آشکاری علیه اقلیم است.

پیشتر نیز  ابوبکر هَلَدَنی نماینده حزب اتحاد اسلامی در پارلمان کردستان، با تاکید بر اینکه اقلیم کردستان عملا تحت سلطه نظامی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه قرار گرفته، گفت که منافع حزبی و اقتصادی مانع از اقدام جدی دولت اقلیم برای اخراج نظامیان ترکیه است.

وی نیز هشداد داد که هدف از استقرار نظامیان ترکیه در خاک اقلیم، اقدام فوری و جدی این کشور علیه ثبات، امنیت و موجودیت اقلیم است و حضور نظامی گسترده ترکیه خطری جدی و غیرقابل انکار علیه اقلیم است.

ارتش ترکیه از دهه ۹۰ میلادی وارد خاک اقلیم کردستان شده و بیش از ۲۳ پایگاه اطلاعاتی و نظامی را در اقلیم ایجاد کرده و از ماه مارس سال ۲۰۱۸ نیز نظامیان این کشور وارد عمق ۳۰ کیلومتری خاک اقلیم و در برخی مناطق عمق ۶۰ کیلومتری خاک اقلیم شده و مناطق استراتژیک و مهم اقلیم را تصرف کرده و با وجود مصوبه شماره ۳۷ پارلمان کردستان در سال ۲۰۰۳ میلادی، دولت اقلیم هیچ اقدامی را برای اخراج نظامیان ترکیه از خاک خود انجام نداده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی