سایز متن   /

عصر جمعه چهارم تیر ماه ۱۳۹۵ تعدادی از اعضای گروهک دمکرات کردستان ایران که با هدف اقدامات تروریستی و تبلیغاتی و باج گیری از عشایر و روستاییان به حوالی روستای بنگوین ، یکی از روستاهای ییلاقی مهاباد آمده بودند ، توسط نیروهای مردمی و اهالی روستا شناسایی شده و بین آنان و نیروهای سپاه درگیری صورت گرفت.

یک مقام امنیتی در این خصوص گفت : درگیری از ظهر دیروز تا پاسی از شب در این منطقه بین اعضای گروهک دموکرات و رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داشت و پس از ساعتها درگیری ، اعضای این گروهک تروریستی ، از محل متواری شدند.

چند روز قبل از آن نیز به علت حضور عوامل گروهک حزب منحله دمکرات کردستان ایران شاخه مصطفی هجری در روستایی بین شهرهای نقده و اشنویه میان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و این افراد درگیری رخ داده و براساس اعلامیه رسمی ۱۲ تن از اعضای این گروهک به هلاکت رسیدند.

این گروه هم اکنون به دو جناح منشعب شده است گروه اصلی به حزب دمکرات کردستان ایران – حدکا به سرکردگی مصطفی هجری مشهور است  و گروه  دیگر انشعابیون یا حدک نام دارند که ریاست آنها را خالد عزیزی به عهده دارد.  برای پی بُردن به انگیزه ها و دلایل ورود مجدد شاخه ی مصطفی هجری به فاز اقدامات تروریستی و مسلحانه باید تحولات یکسال اخیر در این گروه و نیز تحولات در اقلیم کُردستان را مورد بررسی قرار دهیم.

-۱  سفر مسعود بارزانی به عربستان و رساندن پیان سعودی ها به گروه دمکرات

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کُردستان عراق ۷ ماه قبل (آذر ماه سال ۹۴ ) در شرایطی که بحران بر سر پُست وی (ریاست اقلیم)  به اوج خود رسیده بود و دوره قانونی ریاست وی نیز به پایان رسیده بود به عربستان سعودی سفر کرد. مسعود بارزانی فقط به چند نفر از اطرافیان مورد اعتماد خود اجازه داد تا در این سفر وی را همراهی کنند و به نمایندگان سایر احزاب و جریانات کُردی اجازه همراهی با مسعود بارزانی داده نشد. علی محمد صالح عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق در خصوص این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: من در جریان جزییات این سفر نیستم و تنها می دانم که به همراه رییس دفتر خویش به این سفر رفته و کسی از سایر احزاب همراه ایشان نبوده اند.

مسعود بارزانی بعد از بازگشت از عربستان و ترکیه، از هر دو جناح گروه حزب دمکرات کُردستان ایران (جناح مصطفی هجری و جناح انشعابیون به ریاست خالد عزیزی)  خواست تا هرچه زودتر متحد شوند .

این درخواست در شرایطی بود که  هر دو جناح حزب دمکرات پیش از آن  خود را به بارزانی نزدیک و از اتحادیه میهنی فاصله گرفته بودند.  مسعود بارزانی چند هدف را دنبال می کرد. اولین هدف بازپس گیری مناطق مهم و استراتژیک کوهستان قندیل از پ ک ک  و پژاک و تحویل این مناطق به هر دو شاخه ی دمکرات ها. هدف دوم بارزانی نیز ایجاد یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی به درخواست عربستان سعودی بود. زیرا عربستان سعودی برغم هزینه های میلیاردی در سوریه و حمایت از تروریست های داعش برای سرنگونی حکومت بشار اسد به هیچکدام از اهداف خود نرسید و در پی انتقام از جمهوری اسلامی ایران بود. هدف سوم بارزانی را باید  در راستای تلاش عربستان برای دورهم جمع کردن گروههای مسلح سوری و از جمله کُردهای سوری نزدیک به بارزانی جستجو کرد.

مسعود بارزانی قبل از سفر به عربستان با شماری از احزاب مجلس الوطنی کُردی سوریه موسوم به ENKS که شبکه ای از احزاب نزدیک به بارزانی را در بر می گرفت در اربیل دیدار کرده و بر ضرورت مشارکت کُردها در نشست مخالفین دولت سوریه تاکید کرده بود.

 

-۲ نزدیکی دستگاه امنیتی ترکیه موسوم به میت به گروهک حزب دمکرات کردستان ایران برای فشار بر پ.ک.ک

سال گذشته در منطقه مرزی کیله‌شین میان اعضای حدکا و پ.ک.ک  درگیری خونینی روی داد که به کشته شدن چند عضو دمکرات منجر شد. متعاقب این درگیری گزارش هایی درباره ارتباط حدکا با دستگاه میت ترکیه فاش شد که  حکایت از میانجیگری حزب مسعود بارزانی برای برقراری این رابطه  و  ارائه آموزش های نظامی به اعضای گروهک دمکرات کردستان ایران از سوی ارتش ترکیه داشت .

حدکا که با بحران شدید مالی و تضعیف روحیه ی اعضای خود مواجه بود به شدت در تلاش بود تا کنترل چند نقطه مرزی را در دست بگیرد و با اخاذی از قاچاقچیان مرزی بحران مالی خود را برطرف کند اما در این راه با مانع پ.ک.ک مواجه بود و برای از میان برداشتن این مانع از حمایت میت و ارتش ترکیه استقبال کرد.

-۳ بروز شکاف بیشتر بین هر دو جناح دمکرات

خالد عزیزی (دبیرکل حزب دمکرات – جناح انشعابیون) درخصوص سیاست های آتی گروه خود راهکار مبارزه مسلحانه را رد  می کند و معتقد است با جنگ نمی توان به اهداف رسید.  خالد عزیزی اخیرا در گفتگویی تلویزیونی در “روداو” بحث هایی را در همین زمینه

ابراز نموده است که دوباره واکنش های شدیدی را به دنبال داشته است و این بار دفتر سیاسی جناح مقابل (حدکا) رسما در بیانیه ایی مواضع عزیزی را پشتیبانی کردن از جمهوری اسلامی  و نا امید کردن جنبش کردستان دانسته است و از مردم درخواست کرده است که در قبال این رسوایی سکوت نکنند و آن را محکوم کنند.

این در حالیست که مصطفی هجری و دیگر سران گروه حدکا با دیدگاه خالد عزیزی مخالف هستند و  اخیراً بحث ورود به فاز مسلحانه و تروریستی را مطرح کرده و  نوروز سال جاری نیز اعلام کردند که می خواهند علیه جمهوری اسلامی ایران بجنگند .

موضوع دیگر درباره بیشتر شدن شکاف و تضاد بین جناح مصطفی هجری و جناح خالد عزیزی به تلاش برای دستیابی به منابع مالی بر می گردد . جناح خالد عزیزی در همین راستا و برای عقب نماندن از جناح مصطفی هجری در تلاش برای کنترل چند نقطه مرزی است . در همین راستا جناح خالد عزیزی از حضور پ.ک.ک در جدار مرز نوسود، منطقه گریانه ابراز نارضایتی نموده و اعلام داشته که می خواهند وارد منطقه شوند.

با نگاهی به تحولاتی که در بالا بدان اشاره شد می توان گفت هدف حدکا از ورود به مناطق غربی ایران ، متشنج کردن فضای داخلی کشور و اجرای سناریوی مثلث بارزانی، ترکیه و عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران است، اما ناکام ماندن این گروهک طی سه هفته اخیر و به هلاکت رسیدن اکثر اعضای ورودی به داخل ایران خود دلیلی بر این مدعاست که جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچگونه ترکی را به این مزدوران بیگانگان نمی دهد.

نکته مهمتر اینکه برخورد فوری و پیشگیرانه با اعضای ورودی این گروهک بر اساس گزارشات و اطلاعات مردم شهرهای غرب کشور صورت گرفته است و این نشان می دهد که این گروهک برغم ادعای خود، جایگاهی بین مردم ندارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی